|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
MoziŐsemberBaski Sándor
Early
Man – brit, 2018. Rendezte: Nick Park. Írta: Mark Burton és James Higginson.
Kép: Dave Alex Riddett. Zene: Tom Howe és Harry Gregson-Williams. Gyártó:
Aardman Animations. Forgalmazó: Mozinet. Szinkronizált.
89 perc.
Miután
a stoptrükkös gyurmaanimációra felesküdött brit Aardman stúdió és a Dreamworks
útjai 2006-ban elváltak, az amerikaiak magukkal vitték a közösen fejlesztett
ősemberes filmtervet, és meg is valósították (Croodék, 2013). Az ötletet Nick Parkék sem tudták elengedni, és
elkészítették saját verziójukat, amelyet nehéz nem egyfajta szakmai
manifesztumként értelmezni. Az Ősember
egy elszigetelten élő, kicsi, de
összetartó törzs története, akik a bronzkor hajnalán is még kőkorszaki
eszközökkel próbálnak boldogulni. Életterüket, az erdőt az új rend bronzbányász
gépei foglalják el, és csak akkor van esélyük a túlélésre, ha elsajátítják a
hódítók kedvenc játékát (a futballt), és a saját pályájukon verik meg őket. A
szabályokat még csak most tanulják, de erőt merítenek abból a tényből, hogy a
játék ősi verzióját, amit az új civilizáció képviselői továbbfejlesztettek,
annak idején az ő törzsük találta ki. Győzelemre ezzel együtt is csak annyira
esélyük van, mint egy bristoli stop-motion stúdiónak a CGI-animáció hollywoodi
monstrumaival szemben.
A gyurmafigurák
elnagyoltsága a Csibefutamban vagy a Wallace & Gromit-történetekben sem
csorbította a filmek élvezeti értékét, sőt csak fokozta azt, ezúttal pedig még
a témához és a megidézett történelmi periódushoz is passzol a darabos stílus. A
sztori ugyanakkor már kevésbé szellemes – hiába lehet akár még egy
Brexit-allegóriát is belelátni –, a forgatókönyv a sorsdöntő meccsre
kihegyezett sportfilmek rég elkoptatott dramaturgiáját követi, a többnyire
szóviccekre támaszkodó verbális humor színvonala pedig elmarad a képi
gegekétől. Az Ősember emiatt jobban
hasonlít a konkurens Dreamworks vagy Pixar produkcióira, mint bármelyik korábbi
Aardman-film, de azért még így is maradt benne bőven a kézműves stop-motion
sajátos bájából.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|