|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
DVDA forradalom napjánPápai Zsolt
Bastille Day/The Take –
amerikai–brit–francia–luxemburgi, 2016. Rendezte: James Watkins. Szereplők:
Idris Elba, Richard Madden, Charlotte Le Bon. Forgalmazó: Independent. 93 perc.
Európában alighanem a
britek és a franciák adaptálták a leghűségesebben a hollywoodiánus
thrilleralakzatokat, ezért a mindenkori néző néminemű elvárásokkal áll egy
amerikai–francia–brit koprodukcióban készült borzongásmozi elébe. A brit James
Watkins (Gyilkos kilátások, A fekete ruhás nő) által írt és
rendezett, a szintén brit Richard Madden (Trónok
harca-sorozat) és Idris Elba (Amerikai
gengszter, Mandela, Beasts of No Nation) főszereplésével készült, Párizsban
játszódó film „az ember, aki túl sokat tudott”-formulát keresztezi az
akciósűrített zsaruthrillerrel, olyanformán, hogy az események hátterébe
belelop egy keveset Spike Lee erősen társadalomtudatos mesterművéből, a Szemet szemértből is. A cselekmény
klasszikus félreértéshelyzettel kezdődik, a notórius zsebtolvaj, Michael (Madden)
ellop egy merénylethez gyártott bombát tartalmazó táskát, mit sem sejtve annak
tartalmáról, és miután értéktelennek találva elhajítja, bekövetkezik a több
ember halálát eredményező detonáció. Ezek után nem csak a fél francia titkosszolgálat
ered a nyomába, de a CIA Párizsba kihelyezett tagozatának vasökle (Elba) is lesújt
rá, miközben a valódi bűnösök tovább szervezhetik üzelmeiket.
Az ígéretes
alaphelyzetből ugyan sokat kihoz Watkins, mindazonáltal műve hagy egy kevés
hiányérzetet. A dialógusépítés terén néhol – kivált az első harmadában –
kifejezetten invenciózus a film, és a középkategóriás noirklasszikusokat idéző
mondatok üdítőek a fülnek, minden más fronton viszont túlságosan óvatos a
rendező–forgatókönyvíró, és meg sem próbálja eloldani magát a kliséktől, végig
a nagy elődök által lassan száz éve alaposan kitaposott ösvényen halad. Hiába
izgalmasak például az akciók – lásd az expozíció háztetős ugrabugráját vagy a
bankban játszódó zárlat füstös-ködös puskapárbaját –, ha valójában
töredékmásodpercekre sem tudnak meglepni a megoldásaikkal, illetve hiába
sokcsavaros a cselekménybonyolítás, ha minden fordulat veretes ősthrillereket
idéz.
Extrák: Nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 7 |
|
|
|
|