|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
MoziMélytengeri pokolHuber Zoltán
Deepwater Horizon – amerikai, 2016. Rendezte: Peter Berg. Írta: Matthew Michael Carnahan és
Matthew Sand. Kép: Enrique Chediak. Zene: Steve Jablonsky. Szereplők: Mark Wahlberg
(Mike), Kurt Russell (Harrell), John Malkovich (Vidrine), Kate Hudson (Felicia),
Gina Rodriguez (Andrea). Gyártó: Summit Entertainment / Participant Media.
Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált.
108 perc.
A
digitális képalkotás brutális előretörésével a letaglózó látványban utazó
katasztrófafilmek is törvényszerű másodvirágzásukat élik. A műfaj tálcán
kínálja a gigászi pixelorgiák lehetőségét és azok a legtöbbször át is veszik az
uralmat a forgatókönyvek logikája felett. A Deepwater Horizon tengeri olajfúró
torony 2010-es balesetét feldolgozó Mélytengeri pokol alkotói
szerencsére nem esnek ebbe a hibába, az öncélú romboláspornó helyett az extrém
helyzetben helytálló figurákra koncentrálnak. A film már-már dokumentarista
igénnyel rekonstruálja a valóban megtörtént eseményeket és ehhez a hetvenes
évek klasszikusait használja sorvezetőnek. Tablószerűen megismerjük a kétkezi
szerelőket és a pénzéhes vállalati embereket, akik a profit démonától hajtva
nem hallgatnak a józanabb szereplőkre és előidézik a tragédiát. Itt nem az
emberiség vagy az univerzum léte forog kockán, a tét belátható, a torony
dolgozóira leselkedő veszély átérezhető.
Az
ügyesen felskiccelt, megfelelő színészekkel életre keltett figurákért érdemes
aggódni, a feszültség organikusan nő és a katasztrófa képeit sem túlozták el. A
robbanás pillanatai az emberi szemszög miatt sokkal hatásosabbak, mint mikor
egy ikonikus metropoliszt emészt fel valami fotórealisztikus digitális szerencsétlenség.
Az alkotók az érintettek hősiessége és a baleset áldozatai előtt kívánnak fejet
hajtani és ezt a vállalásukat maradéktalanul teljesítik. A British Petroleum
PR-felelősei foghatják a fejüket, amerikai filmben ritkán látható ennyire
ellenséges product placement, pedig a
tüzet követő szörnyű olajszennyezésről egy szó sem hangzik el. A valósághűségét
lépten-nyomon hangsúlyozó film akaratlan, de mindenképpen különös ellentmondása
végül éppen az lesz, hogy tökéletes mozis attrakciót farag az Egyesült Államok
történetének legnagyobb természeti katasztrófájából.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 3 |
|
|
|
|