|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
MoziA modellVarró Attila
The
Model – dán-svéd, 2016. Rendezte és írta: Mads Matthiesen. Kép: Petrus Sjövik.
Szereplők: Maria Palmer (Emma), Ed Skrein (Shane), Charlotte Tomaszewska
(Zofia), Yvonnick Muller (André). Gyártó: Zentropa / Film Vast. Forgalmazó:
Vertigo Média Kft. Feliratos. 105
perc.
Kábé
példátlan, hogy egy héten belül két azonos nemzetiségű és tematikájú film
kerüljön bemutatásra a honi artmozi-hálózatban, ám számos hasonlósága ellenére
a szintén „vidéki kislány mélyrepülése a kíméletlen divat-metropoliszban”
alapsztorijú Neon démon flitteres
szerzői ámokfutásával, Mads Matthiesen életszagúbb Modell-je sokkal jobban megragadható a dán rendező előző (egyben
első) filmje, a nálunk is bemutatott Teddy
mackó segítségével. Noha a Thaiföldön szerelmet kereső kivénhedt testépítő
csendes epizódokból felhúzott anya-fiú drámája után a tizenéves Emma fájdalmas
szárnypróbálgatásai a párizsi divatfotó-világban hagyományos szerelmi
téboly-thrillerben mondják fel a szokásos tanmesét, a Rút kiskacsából Fekete hattyúvá
alakuló hősnő hajszálra ugyanazt a kegyetlen ellentmondást képviseli (az életét
külső megjelenésére építő testkép-mutató szüntelen szorongása és
önbizalomhiánya) és pontosan ugyanazzal a konfliktussal kénytelen megbirkózni
(kóros kötődés a belső biztonság illúzióját kínáló élettárshoz).
Matthiesen
szemében láthatóan nincs sötétebb ellenfél a bámész nézői tekinteteknél,
szegeződjenek a hősnőre kamera-objektíven vagy fürdőszobai kulcslyukon
keresztül – a hamis tükrüknek való megfelelési kényszer alakít hétköznapi
emberekből csupaizom vagy csontsovány testű színtiszta fikciót, készteti őket
csalásra és hazugságra, de legfőképpen érzelmi függőségre a fikciót tápláló
házizsarnoktól. Már ezért is furcsa, hogy második filmjére maga a szerző is
átállt a sötét oldalra: míg túlsúlyos, kissé esetlen Teddy mackója szűkszavúságával és tétlenségével is hiteles, pontos,
sőt empatikus portrét kínált, a nyüzsgő divatvilágban fordulatról fordulatra
ráncigált Modell nem több csupa ín és
ideg, csont és bőr klisékollekciónál – kamerás teremtője kezében eltűnt minden
fogható róla, maradt a puszta freak-show.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 10 átlag: 6 |
|
|
|
|