KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/június
• Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
• Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
• Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
• Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
• Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
• Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...

• Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
• Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
• Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
• Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille

• Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
• N. N.: Woody Allen filmjei
• Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
• Robinson David: Mozi-isten Indiában
• Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
• Veress József: Ászja
• Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
• Nagy András: Hajadon feleség
• Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
• Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
• Hegedűs Tibor: A csendestárs
• Schéry András: Világvége közös ágyunkban
• Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
• Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
• Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
• Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
• Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
• Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
• Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
• Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
• Molnár Gál Péter: Szakadék
• Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
• Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
• Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
• Máriássy Judit: Filmszínészek?
• Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
• N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Behálózva

Huber Zoltán

Closed Circuit – brit, 2013. Rendezte: John Crowley. Írta: Steven Knight. Kép: Adriano Goldman. zene: Joby Talbot. Szereplők: Eric Bana (Martin), Rebecca Hall (Claudia), Ciarán Hinds (Devlin), Julia Stiles (Joanna), Riz Ahmed (Nazrul). Gyártó: Focus Features / Working Title Films. Forgalmazó:JIL Kft. Szinkronizált. 96 perc.

A megvilágító erejű leleplezések és a szimpla üldözési mánia között rendkívül vékony a határvonal. Az arctalan hatalom túlkapásairól fantáziáló összeesküvés-elméletek apró igazságmagokból és reális problémákból növekednek, ám a legtöbb esetben messze elrugaszkodnak a valóság és a józan ész törvényszerűségeitől. Az angol Behálózva a terrorizmus elleni harc és a jogállamiság kényszerű súrlódásait, a nemzetbiztonsági szervek piszkos üzelmeit szeretné feltárni, néhány unalomig ismert, erősen hatásvadász klisé felemlegetésénél mégsem jut sokkal távolabb.

Két fajsúlyos drámával és egy komplex krimivel a háta mögött John Crowley könnyed rutinnal teremt tetszetősen hideg atmoszférát, a cselekményt is szépen szövögeti, az ambiciózus forgatókönyv azonban számos sebből vérzik. Londonban bomba robban, a elkövetőt elfogják, ám a védelmére kirendelt két ügyvéd a nyomozás során sötét titkokra bukkan. A mindenható, céljai érdekében bármire hajlandó szervezet számunkra érthetetlen okból már csak akkor tör a gyanúsított életére és kezdi üldözni hőseinket, mikor feltárták a bizonyítékokat és összerakták az ijesztő képet.

A kormányzat a biztonságunkra hivatkozva nyirbálja alkotmányos jogainkat, ami ellen a demokrácia sem jelent többé védelmet. A film e kijelentése ma már kissé közhelyesnek számít, az alaptétel bizonyítása mégis kimondottan érdekes lehetne. Az alkotók sajnos adósok maradnak a hatalmi mechanizmusok bemutatásával, a dramaturgiai következetlenségek és logikai bakugrások automatikusan hiteltelenítik a felsorakoztatott érveket. A kiszámítható fordulatok, az unalmas figurák, illetve a védők közé erőltetett szerelmi szál ráadásul a szórakozásunkat is megakadályozza. Egy jó konspirációs thriller a rendszer hibáit tárja fel, egy elhibázott darab csak önmagáról rántja le a leplet. A Behálózva ez utóbbiak közé tartozik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/01 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11629