|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
MoziCsókok és gólokCsiger Ádám
La gran familia española – spanyol, 2013. Rendezte és írta: Daniel Sánchez Arévalo. Kép: Juan Carlos Gómez. Zene: Josh Rouse. Szereplők: Verónica Echegui (Cris), Antonio de la Torre (Adán), Quim Gutiérrez (Caleb), Patrick Criado (Efraín). Gyártó: Atípica Films / Mod Producciones / Anena 3 Films. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 100 perc.
Daniel Sánchez Arévalo negyedik
nagyjátékfilmjét a Hét menyasszony hét
fivérnek nyitó és záró képsorai foglalják keretbe. Előző mozija, a Laza esküvő három unokatestvér, a Csókok és gólok öt fivér története,
akiket apjuk kedvenc filmje után (abc sorrendben, bibliai nevekre) keresztelt
el. Az író-rendező nem csak színészeket hoz vissza korábbi filmjeiből,
bonyodalmakat is: a legifjabb fivér gyerekkori szerelmét készül feleségül venni
a 2010-es labdarúgó világbajnokság döntője napján, az elidegenedett nagycsalád
újraegyesülése viszont titkokról és hazugságokról rántja le a leplet.
A Csókok és gólok úgy viszonyul a megidézett ó-hollywoodi
klasszikushoz, ahogy a Játszd újra, Sam!
a Casablancához. A családfő az
álomgyári musical mintájára képzelte el a família jövőjét, ehelyett ő és fiai
hasonló karakter-ívet járnak be, mint a direktor korábbi mozijainak hősei.
Felnőtté válásukkal csalódnak gyerekkori ideáljaikban és ideáikban (szerelem,
házasság, család), de a zord valóságba való beletörődés helyett végül mégis
megvalósítják álmaikat, a maguk tökéletlen, kisszerű, hamis módján. Minderre a
posztmodern zsánerfilm (elő)története is rímel: az idealista, eszképista
klasszicizmust felváltó kiábrándult, realista modernizmus után auteur-ök
önironikus vígjáték-parafrázisok formájában játsszák újra kedvenc
klasszikusaikat. A rendező szerzőisége ebbe az irányba tart: első két filmje, a
Sötétkékmajdnemfekete és a Kövéren szép az élet elsősorban drámák,
csak aztán komédiák, viszont tarantinós romkommal folytatta (Laza esküvő). A fősodor bevételére tett
erőfeszítésében viszont ezúttal túllő a célon. Előző filmjével Almodóvar és
Amenábar előtt tisztelgett, most a spanyol válogatott előtt hajt fejet; a
szappanoperás, melodrámai premissza a nők, a sportfilmes szál a focirajongók és
a spanyol nagyközönség bevonzását szolgálja.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 504 átlag: 5.38 |
|
|
|
|