KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/június
• Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
• Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
• Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
• Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
• Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
• Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...

• Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
• Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
• Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
• Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille

• Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
• N. N.: Woody Allen filmjei
• Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
• Robinson David: Mozi-isten Indiában
• Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
• Veress József: Ászja
• Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
• Nagy András: Hajadon feleség
• Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
• Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
• Hegedűs Tibor: A csendestárs
• Schéry András: Világvége közös ágyunkban
• Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
• Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
• Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
• Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
• Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
• Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
• Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
• Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
• Molnár Gál Péter: Szakadék
• Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
• Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
• Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
• Máriássy Judit: Filmszínészek?
• Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
• N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Átjáró

Géczi Zoltán

Passage – amerikai, 1979. Rendezte: J. Lee Thompson. Szereplők: Malcolm McDowell, James Mason, Christopher Lee. Forgalmazó: Fantasy Film. 104 perc.

A Quentin Tarantino által újrahasznosított klasszikusok csodaszép példája J. Lee Thompson 1979-es mozija. A neves mestertolvaj a fiatal Malcolm McDowell által játszott von Berkow karakterét emelte át a Becstelen brigantyk szereplői közé, így alakítva ki Hans Landa ezredes figuráját. Miután Thompson vérprofi direktor volt (két cím a terjedelmes lajstromból: Rettegés foka, 1962; A fehér bölény, 1977), valamint a második világháborús filmek rutinos szakértője, megengedhetett magának olyan kreatív túlkapásokat, mint a választékos modorú, kiművelt, a sejtjei legmélyéig szadista SS-elhárítótiszt szerepeltetése. Annak ellenére, hogy a cselekmény főhőse Anthony Quinn (egy névtelen baszk pásztort játszik, aki az ellenállás megbízásából csempész át egy tudóst és annak családját a francia–spanyol határon), valamint Christopher Lee is tisztes szerepet kapott, az Átjáró Malcolm McDowell filmje; neki köszönhetően Thompson bizonyos jelenetekben a nazisploitation szubzsáner őrült humorát és explicit brutalitását idézi meg ebben az alapvetően régimódi, lineárisan elbeszélt kémtörténetben. Ily módon emelkedik ki az Átjáró a tisztességgel megkomponált, dramaturgiailag kiegyensúlyozott, ám középszerű mozik közül: a gulyásfőzéssel kombinált kényszervallatás, a cigányvajda kihallgatása, illetve a horogkereszttel dekorált alsónadrágban elkövetett nemi erőszak oly harsány és vad gegek, amiket manapság már egyetlen producer sem engedne be egy amerikai stúdiófilmbe.

Extrák: Előzetes, filmográfiák.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11350