KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/június
• Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
• Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
• Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
• Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
• Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
• Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...

• Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
• Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
• Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
• Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille

• Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
• N. N.: Woody Allen filmjei
• Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
• Robinson David: Mozi-isten Indiában
• Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
• Veress József: Ászja
• Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
• Nagy András: Hajadon feleség
• Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
• Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
• Hegedűs Tibor: A csendestárs
• Schéry András: Világvége közös ágyunkban
• Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
• Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
• Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
• Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
• Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
• Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
• Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
• Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
• Molnár Gál Péter: Szakadék
• Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
• Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
• Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
• Máriássy Judit: Filmszínészek?
• Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
• N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Top Secret!

Varga Zoltán

Top Secret! – amerikai, 1984. Rendezte: Jim Abrahams, David Zucker, Jerry Zucker. Szereplők: Val Kilmer, Omar Sharif, Lucy Gutteridge. Forgalmazó: InterCom. 87 perc.

Még ha nem vált is a filmvígjátékok olyan agyonidézett tételévé, mint az Airplane!, s nem is bocsájtott útjára közkedvelt szériát, mint a Csupasz pisztoly, a Top Secret! kétségkívül megállja a helyét a híresebb ZAZ-paródiák mellett. A rendezői, forgatókönyvírói és produceri feladatokat ellátó trió fogalommá vált a paródia történetében: Jim Abrahams és a Zucker fivérek (David és Jerry) jóformán forradalmasították a műfajt a nyolcvanas években. Bár kelléktáruk zömmel a komikus hatáskeltés profánabb lehetőségeire épít – s az obszcenitás súrolásával a trió munkái tagadhatatlanul a „rosszízlés vígjátékainak” méltatlan sikereit előlegezik –, mégsem csupán a szexuális és altesti poénok dömpingjével mulattatnak, hiszen a verbális és a képi humor, valamint az önreflexív viccek egyaránt megállás nélkül sorjáznak opuszaikban.

Míg az Airplane! és a Csupasz pisztoly egy-egy műfajon röhög, a Top Secret!-ben a kigúnyolt műfajok és az anakronizmusok önfeledt – már a sztori szintjén nonszensznek minősíthető – halmozásával találkozunk: a kortárs Kelet-Németországba vezető bonyodalmak a kémfilmek témáit és figuráit kutyulják össze a francia ellenállók köré szőtt II. világháborús toposzokkal, ám végül az Elvis Presley-rockmusicalekből kölcsönzött bájgúnár lesz a nagy megmentő. Láthatunk eközben lövöldöző szörfösöket, vízmélyi bunyót, Kék lagúna-karikatúrát, tehénnek álcázott ellenállókat, nem beszélve egy visszafelé felvett jelenetről – a pályakezdő Val Kilmer mellett pedig színészveteránok tündökölnek az epizódszerepekben, köztük Omar Sharif és a Hammer-filmek nagy öregjei (Peter Cushing, Michael Gough). A Top Secret! a klasszikus amerikai rajzfilm legvadabb trendjeinek élőszereplős örököseként is felfogható: Tex Avery és Bob Clampett agymenéseiben sűrűsödtek olyan abszurd gegek, mint itt.

Extrák: kimaradt jelenetek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/10 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11274