KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/június
• Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
• Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
• Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
• Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
• Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
• Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...

• Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
• Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
• Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
• Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille

• Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
• N. N.: Woody Allen filmjei
• Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
• Robinson David: Mozi-isten Indiában
• Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
• Veress József: Ászja
• Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
• Nagy András: Hajadon feleség
• Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
• Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
• Hegedűs Tibor: A csendestárs
• Schéry András: Világvége közös ágyunkban
• Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
• Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
• Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
• Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
• Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
• Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
• Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
• Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
• Molnár Gál Péter: Szakadék
• Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
• Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
• Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
• Máriássy Judit: Filmszínészek?
• Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
• N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Híradósok

Jönnek a részletekkel

Kovács Gellért

Aaron Sorkin első kábeltévés sorozata a létező közelmúlt híreit tálalja, hamisítatlan Hollywoodi hivatástudattal.

Aaron Sorkin kétségtelenül izgalmas álomgyári figura: nagyvásznas pályafutásának nagyobbik részében politikai és társadalmi jelenségeket feldolgozó bestsellerek filmváltozataival nyert rengeteg díjat és termelt tisztes bevételt (Charlie Wilson háborúja, Social Network – A közösségi háló, Pénzcsináló). Azonban Sorkinra nem csak biztos kezű adaptálóként néznek fel méltatói, hiszen ő volt az, aki az emészthető moralizálást és a politikai idealizmust a legszórakoztatóbban dolgozta bele a sokszor eltemetett, ám az új évezred hajnalán több fronton is magára talált tévésorozat-formátumba. Trükkje „csupán” annyi, hogy a maga rendkívül impozáns módszerével kukkoló-lyukat vájt néhány, mindenki által izgalmasnak gondolt intézmény falába, s a lehető legalaposabban felépített illúzióval tárt a tévézők elé egy általa megálmodott Amerikát. Az 1999-ben indult és máig etalonként kezelt Az elnök emberei az ízlésesen szentimentális kikapcsolódás mellett éppúgy az ismeretterjesztést tűzte zászlajára, mint az egyetlen szezont megélt, jobb sorsra érdemes insider-sorozat, A színfalak mögött.

Sorkin új, az HBO által istápolt produkciója oda tér vissza, ahol a már-már guruként tisztelt író és kreátor tévés karrierje elkezdődött: az Esti meccsek húszperces epizódjai annak idején egy fiktív sportműsor körül forgolódtak, a Híradósok azonban már jóval ambiciózusabb közegben tárgyalja a médiamunka mibenlétét. Sorkin nem véletlenül szerződött kábeltévéhez, hiszen itt nem kell minden áron a nézettséget hajszolnia, másfelől pedig direktebben foglalkozhat egészen konkrét politikai kérdésekkel is – ezzel a döntésével az egyébként is vállaltan nagy szavakban fogalmazó filmíró meglehetősen izgalmas helyzetbe hozta magát. Elnézve a tízrészes bemutatkozó évad lapzártánkig adásba került hat részét, Sorkin kifejezetten jó formában van: párbeszédei még mindig úgy záporoznak, mint egy nagyszabású vitaverseny döntőjében a pro és kontra, figurateremtő képességét se hagyta írói Oscar-díja mellett a polcon – egyedül a fent említett, frissen szerzett nagyobb alkotói szabadsággal nem tud még igazán mit kezdeni. Sorkin eddig ahhoz szokott hozzá, hogy évadonként 22-25 részben, reklámidő nélkül 40 perces játékidőben kell álomvárat építenie. Most epizódonként egy egész órája van – az HBO viszont újabban 10 részes szezonokra ad megrendelést, ami kicsit másféle összeszedettséget igényel.

A karaktereket és a heroikus hangulatot tekintve tehát nincsen hiba: Jeff Daniels kifejezetten nagy meglepetés a kitalált Atlantis Cable News esti híradójának műsorvezetőjeként: a kisebb-nagyobb szakmai alkukban elkényelmesedett sztár egy felsőoktatási vitán kiborul, és váratlan nyersességgel nyilatkozik a terrorizmustól rettegő, a gazdasági válságtól is meggyötört Amerika szellemi és fizikai leépüléséről. Kirohanásában egy pillanatig sem vitatja, hogy az elkeserítő folyamathoz ő és szakmája is éveken keresztül asszisztált. Őszinteségi rohamát idegösszeroppanás és általánosnak látszó értetlenkedés fogadja – de a Híradósok nem Aaron Sorkin sorozata lenne, ha a Sidney Lumet Hálózatát (és nyomokban A színfalak mögött alapállását) idéző nyitányt már a pilotban ne követné a katarzis ígérete. Will McAvoy irodájában megjelenik a véleményét osztó, a hírszolgáltatás és kommentálás becsülete mellett kardoskodó csatornafőnök – az épületbe pedig besétál egy régi szerelem, aki nem mellékesen McAvoy szakmai feltámadását is elősegítheti. Mindeközben megismerhetjük a megújulás előtt álló News Night leendő lelkes csapatát, ahol indiai származású internetguru éppúgy helyet kap, mint egy dögös közgazdász, vagy egy ízlésesen felrajzolt bájos szerelmi háromszög a műsor segédproducerei között.

Innen pedig jön a lázas munka – aminek, mint ahogy az sejthető, könnyebbik részét a mindennapi hajtás jelenti: a csapat tagjai rohannak és telefonálnak, szellemes riposztokkal kísérve értekeznek, és elhatározásuk szerint nem a látványos bulvársztorit, hanem az igazi hírt hajszolják. Na meg a világmegváltást. Valóban izgalmas viszontlátni, hogy mit kezd a Híradósok például az Arab tavasszal, hogyan foglal állást a sajnálatosan örök slágertémának számító fegyverviselési törvényről – illetve hogyan tud bölcsnek és „pártatlannak” mutatkozni úgy, hogy nevén nevezi Obamát, Sarah Palint és ráhúzza a vizeslepedőt a Tea Party mozgalomra. Sorkin most is nagyjából úgy viselkedik, mint Az elnök emberei idejében, amikor a sztori csak erős köszönő viszonyban volt a valósággal: parádésan megírt párbeszédekben érvel a „tisztességes, ésszerű” politizálás mellett, és apró, de azért hatásos ravaszkodással republikánusként mutatja be főszereplőjét. Aki nem hajlandó magát és értékrendjét összemosni a képmutató szélsőjobbal.

A Híradósok egyetlen hibája, hogy még nem igazán érzett rá arra, mit is akar az HBO portfolióján belül megerősíteni. A csatorna híres arról, hogy hagyja építkezni a projektjeit, ám Sorkinnál még a hagyományokhoz képest is nehéz kitapogatni, végül merre is szeretné vinni aktuális szívügyét. Persze, kevesebbel is el lehet majd szórakozni, mert profi sorozatról van szó, ám tulajdonképpen az igazán nemes cél sincs is olyan messze. Mindenesetre jó lenne egy olyan széria, ami nem csak felemelő és szerethetően tudálékos – hanem a képernyős világon innen is kedvet tud csinálni a hírtájékoztatáshoz. Ehhez még egyelőre kevés Will McAvoy csillogó szemű dream teamje.

Híradósok (The Newsroom) amerikai, 2012. Rendezte: Greg Mottola, Alan Poul. Írta: Aaron Sorkin. Kép: Todd McMullen, Barry Ackroyd. Szereplők: Jeff Daniels (Will McAvoy), Emily Mortimer (MacHale), Olivia Munn (Sloan), Chris Chalk (Gary), Trieu Tran (Joey). Gyártó: HBO. Szinkronizált. 60 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/09 48-48. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11215