KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/június
• Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
• Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
• Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
• Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
• Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
• Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...

• Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
• Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
• Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
• Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille

• Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
• N. N.: Woody Allen filmjei
• Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
• Robinson David: Mozi-isten Indiában
• Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
• Veress József: Ászja
• Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
• Nagy András: Hajadon feleség
• Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
• Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
• Hegedűs Tibor: A csendestárs
• Schéry András: Világvége közös ágyunkban
• Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
• Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
• Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
• Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
• Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
• Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
• Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
• Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
• Molnár Gál Péter: Szakadék
• Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
• Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
• Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
• Máriássy Judit: Filmszínészek?
• Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
• N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

California Dreamin’

Schreiber András

California Dreamin’­ – román, 2009. Rendezte: Cristian Nemescu. Írta: Cristian Nemescu, Catherine Linstrum és Tudor Voican. Kép: Liviu Marghidan. Szereplők: Armand Assante (Doug Jones), Jamie Elman (David McLaren), Razvan Vasilescu (Doiaru), Maria Dinulescu (Monica). Gyártó: Media Pro / Temple Film. Forgalmazó: Mozinet. Feliratos. 155 perc.

Befejezetlenül – áll Cristian Nemescu első és egyetlen játékfilmjének címe mögött. A film kezdő inzertjén közlemény: a rendező 2006 augusztusában, a film utómunkálatai idején, autóbalesetben elhunyt, a filmet abban az állapotban mutatják be, ahogy Nemescu összevágta, mondván, ez a korántsem végleges változat tükrözi leginkább a rendező elképzeléseit. A California Dreamin' tehát torzó, csonka mű – s mint ilyen tökéletlen, szépsége főként a részletekben fogható meg, az összképhez a képzeletnek kell a helyére illesztenie a hiányzó részleteket. Legalábbis ezt gondolhatnánk egy efféle produceri közlés láttán. Csakhogy Nemescu így is egy kiváló arány- és tempóérzékről tanúskodó, remek alakításokkal megtámogatott, tűpontos alkotást hagyott maga után. A California Dreamin' szatírájának egyaránt célpontja a román kisember, a kelet-európai bürokrácia és az amerikai küldetéstudat.

1999-ben egy kis román falu állomásfőnöke (és helyi oligarcha) hivatalos papírok hiányára hivatkozva feltartóztat egy Bosznia felé haladó, fontos katonai felszerelést szállító NATO-szerelvényt. A falusiak kapnak az alkalmon és az amerikai katonák jelenlétéből megpróbálnak hasznot kovácsolni: a lányok kicsinosítják magukat, a munkások nagyobb figyelmet remélnek sztrájkjukhoz, a polgármester nemzetközi tőkebefektetést remélve kisvárosi ünnepet rendez. Abszurd és román kisrealizmus keveredik Nemescu filmjében – amit persze a kultúrák efféle kényszerű összeütközése szül. (A rendező viszont kitűnően megoldotta a különböző nemzetiségű szereplőgárda összehangolását.)

A California Dreamin' hézagmentesen illeszkedik a román újhullám keserű, szkeptikus alkotásaihoz (Lazarescu úr halála, 4 hónap, 3 hét és 2 nap, Rendőr, melléknév) – Nemescunál nincsen kettős mérce, kiskirály, haszonleső polgármester, gyilkos indulatú sztrájkoló és világot megváltani kívánó katona egyaránt fennakad a rostán. Kelet-Európában Kalifornia továbbra is csak álom lehet.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/01 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10020