KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/május
• Galsai Pongrác: Kézimunka a Cséry-telepen Majd holnap
• Lengyel Balázs: Mennyi reménytelenséget bír el egy gyerekfilm Veszélyes játékok
• Székely András: Morgások és macskák 1979-es rajzfilmekről
• Egyed László: Népszerű-e a tudományos?
• Rubanova Irina: Asszony a felvevőgéppel Larisza Sepityko portréjához
• Rubanova Irina: Falusi apokalipszis Moszkvai tudósítónk beszélgetése Elem Klimovval
• Bikácsy Gergely: Család – megbocsátok! Szívzörej
• Bádonfai Gábor: Közös gyermekkorunk Még egyszer A facipő fája című filmről
• Szilágyi János: Volt egyszer egy film...
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Mireille és egyéb fiatalok Sanremo
• Bikácsy Gergely: Kérdőjelek és komédiák Kassa

• Köllő Miklós: Mire figyelünk a nyolcvanas években? Filmstúdiók: számvetés és önértékelés II.
• Gazdag Gyula: M. v.
• Rózsa Zoltán: Isten, Haza, Tekintély Portugál fantomok
VITA
• Veress József: Beszéljünk a filmcímekről
• Csala Károly: Válasz helyett Veress Józsefnek
LÁTTUK MÉG
• Ledniczky Márton: Földi űrutazás
• Miklósi Klára: Talaj nélkül
• Koltai Ágnes: A nagy álom
• Harmat György: Államérdek
• Schéry András: Hazatérés
• Veress József: Szerelmi vallomás
• Józsa György Gábor: Sorsok
• Kulcsár Mária: Goodbye és ámen
• Koltai Ágnes: Mindent bele, csak rá ne fázzunk
• Veress József: Bumfordi
• Csala Károly: Az anya, a lány és a szerető
TELEVÍZÓ
• Bor Ambrus: Pozitívot minden negatívról – vagy pozitívot minden negatívból? Apám kicsi alakja
• Koltai Tamás: John és Jancsi Drága kisfiam
• Mezei András: A mélységből
• Ökrös László: Különleges nyomozás Részeg eső
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Eper és vér
• Karcsai Kulcsár István: BÚÉK
• Karcsai Kulcsár István: Halál Velencében
KÖNYV
• Voigt Vilmos: Emilio Garroni: Szemiotika és esztétika
POSTA
• Dominus Péter: Mindennapok Oidipusza és az időutazás Olvasói levél
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat David Robinson; Irina Rubanova

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Brit Brigantik

Danny Boyle: Transz

Antihipnózis

Roboz Gábor

Az angol rendező újabb éles váltása: ezúttal egy dörzsölt thrillerrel lepi meg a közönséget.

Danny Boyle már húsz éve linklateres és soderberghes virgoncsággal cikázik a zsánerek között, és ez idő alatt sikeresen kidolgozta kiszámíthatatlan alkotói imázsát, ennek fényében pedig egy cseppet sem meglepő, hogy a Gettómilliomost és a 127 órát egy csavaros bűnfilmmel követi. A műfaji és formai téren egyaránt komoly tapasztalattal bíró alkotó ugyan első mozifilmjénél is egy pár fős társaságról kanyarított feszültségkeltésre alapozó sztorit, a Sekély sírhant más tekintetben aligha rokonítható a friss Transzszal.

Boyle többször dolgozott már hozott anyagból, de most először választott alapul mozgóképet: a remake forgatókönyvét társszerzőként jegyző Joe Ahearne azonos című és kevéssé ismert tévéfilmjének feldolgozásával pedig jóval több emberhez juttathat el egy pompás történetet. A 2001-es gyöngyszem a Boileau-Narcejac páros (Szédülés, Az ördöngösök) lélektani thrillerjeit idéző sztorit mesél el egy kikiáltóként dolgozó fiatalemberről, aki szövetkezik egy bűnbandával, hogy ellopjanak egy Goya-festményt, a hatás kedvéért megrendezett közelharcban azonban a főhős ütést kap a fejére, és a későbbi ébredésnél kiderül, hogy gőze sincs az elemelt műalkotás hollétéről.

Ahearne komótos tempójú, ugyanakkor ravaszul megírt produkciójában a MacGuffin megkaparintásához először a főhős fejében lévő információt kell megszerezni, ehhez van szükség a sztori gerincét biztosító hipnózisterápiára, a film tehát műfaji különlegességként és akár az Eredet előképeként is nézhető. A hangsúlyosan szubjektív történetekre gyakran vevő Boyle ugyan a főbb fordulatokat illetően követi az alapmű cselekményét, megtartja a figurákat, sőt több jelenetet konkrétan átvesz, azért hangsúlyos pontokon el is tér tőle: jó pár elemet (például a cigaretta-szimbolikát és a homoszexuális töltetet) elhagy, és egészen új jeleneteket (mint a központi jelentőségű gázolás flashbackjét és a finálét) beiktat. És bár a formavilágot is felfrissíti, nem merészkedik olyan vad stilizációig, mint például a Trainspottingnál vagy éppen a legutóbbi 127 óránál.

Boyle abban is hű a forrásműhöz, hogy nem ragaszkodik egy hagyományos thriller-dramaturgiához egymás után pakolt suspense-szituációkkal és őrjítően fokozott feszültséggel. Beéri a sztori három kulcsfigurája közötti viszonyrendszer kiélezésével, egy teátrális gesztusoktól mentes femme fatale-figura megrajzolásával és azzal, hogy a történetet szép lassan jellegzetes noir-sztorivá formálja. Bár a lezárást egy szélhámosfilmeken szocializálódott néző viszonylag könnyen kitalálhatja, a rendező és forgatókönyvírói ügyesen (és nézőbarát módon) sáfárkodnak az információkkal, a Transz ráadásul másfajta izgalmakat is kínál. Egy ponton az alapfilm is végrehajtja a mentális és a valós tér összemosását, Boyle pedig az egyik hipnózisjelenetnél úgy tesz rá erre több lapáttal, hogy három rétegűvé sűríti az elbeszélést: a valós fizikai térben ülő főhős a hipnózis terében egy tableten keresztül nézi az egyik emlékét. A rendező a film egészét tekintve aránylag összetett konstrukcióval áll elő (bár nem annyira radikális, mint a példaképként emlegetett Nicolas Roeg a Ne nézz vissza! című klasszikusban), és saját filmkészítői rutinja mellett talán az is segítheti a széles közönség elérésében, hogy több tömegfilmes alkotó – kivált a Transzszal legkönnyebben összefüggésbe hozható Nolan – jó pár éve dolgozik már a komplex narratív szerkezetek fősodorban való meghonosításán.

Még az elbeszéléssel folytatott játéknál is feltűnőbb gesztus, hogy a rendező a nyitány kamerába beszélő főhősétől kezdve a cselekménybe iktatott újabb és újabb képernyőkön (és a pár másodpercre bevágott, megint csak kamerába bámulós felvételen) át rendre felhívja a figyelmünket nézői pozíciónkra. Boyle egyes korábbi munkáiban sem idegenkedett az önreflexiótól, ezúttal azonban másként valósítja meg ezt: most mintha azt szeretné elérni, hogy gondoljunk úgy a filmnézésre, mint a hipnózis okozta transzra, de álljunk ellen az érzelmi manipuláció terén vérprofi terapeutánk mesterkedésének.

 

Transz (Trance) – brit, 2013. Rendezte: Danny Boyle. Írta: Joe Ahearne és John Hodge. Kép: Anthony Dod Mantle. Zene: Rick Smith. Szereplők: James McAvoy (Simon), Vincent Cassel (Franck), Rosario Dawson (Elizabeth), Danny Sapani (Nate). Gyártó: Cloud 8 Films / Pathé / Decibel Films / Film4. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 101 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/06 8-8. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11459