KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/május
• Galsai Pongrác: Kézimunka a Cséry-telepen Majd holnap
• Lengyel Balázs: Mennyi reménytelenséget bír el egy gyerekfilm Veszélyes játékok
• Székely András: Morgások és macskák 1979-es rajzfilmekről
• Egyed László: Népszerű-e a tudományos?
• Rubanova Irina: Asszony a felvevőgéppel Larisza Sepityko portréjához
• Rubanova Irina: Falusi apokalipszis Moszkvai tudósítónk beszélgetése Elem Klimovval
• Bikácsy Gergely: Család – megbocsátok! Szívzörej
• Bádonfai Gábor: Közös gyermekkorunk Még egyszer A facipő fája című filmről
• Szilágyi János: Volt egyszer egy film...
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Mireille és egyéb fiatalok Sanremo
• Bikácsy Gergely: Kérdőjelek és komédiák Kassa

• Köllő Miklós: Mire figyelünk a nyolcvanas években? Filmstúdiók: számvetés és önértékelés II.
• Gazdag Gyula: M. v.
• Rózsa Zoltán: Isten, Haza, Tekintély Portugál fantomok
VITA
• Veress József: Beszéljünk a filmcímekről
• Csala Károly: Válasz helyett Veress Józsefnek
LÁTTUK MÉG
• Ledniczky Márton: Földi űrutazás
• Miklósi Klára: Talaj nélkül
• Koltai Ágnes: A nagy álom
• Harmat György: Államérdek
• Schéry András: Hazatérés
• Veress József: Szerelmi vallomás
• Józsa György Gábor: Sorsok
• Kulcsár Mária: Goodbye és ámen
• Koltai Ágnes: Mindent bele, csak rá ne fázzunk
• Veress József: Bumfordi
• Csala Károly: Az anya, a lány és a szerető
TELEVÍZÓ
• Bor Ambrus: Pozitívot minden negatívról – vagy pozitívot minden negatívból? Apám kicsi alakja
• Koltai Tamás: John és Jancsi Drága kisfiam
• Mezei András: A mélységből
• Ökrös László: Különleges nyomozás Részeg eső
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Eper és vér
• Karcsai Kulcsár István: BÚÉK
• Karcsai Kulcsár István: Halál Velencében
KÖNYV
• Voigt Vilmos: Emilio Garroni: Szemiotika és esztétika
POSTA
• Dominus Péter: Mindennapok Oidipusza és az időutazás Olvasói levél
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat David Robinson; Irina Rubanova

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Állj mellém!

Sepsi László

Stand by Me – amerikai, 1986. Rendezte: Rob Reiner. Szereplők: Richard Dreyfuss, Kiefer Sutherland, John Cusack, River Phoenix. Forgalmazó: InterCom. 88 perc

Paradox módon a horrorkirály azon művei alapján készült filmek tettek szert széles körű elismertségre, melyek vagy teljes mértékben elhagyják a fantasztikumot (mint a jelen mozit is jegyző Rob Reiner rendezte Tortúra és az Oscar-díjakkal megszórt A remény rabjai), vagy pedig a forrásműhöz képest jelentősen háttérbe szorítják annak ábrázolását (Carrie, A holtsáv, Ragyogás). Az Állj mellém! a kies ötvenes évekbe helyezett beavatástörténetével az előbbi csoportot erősíti: négy kiskamasz nekivág a vasúti síneknek, hogy meglessék egy szerencsétlenül járt társuk holttestét, miközben a borzalmakat ezúttal nem irracionális rémek, hanem saját traumáik és egy helyi vagányokból szerveződött konkurens banda képviselik. Reiner sikeresen távol tartja magát attól, hogy túlcukrozza King egyszerre nosztalgikus és rezignált kisregényét, csupán finomít a sorjás pontokon és lenyesegeti az önmagukban értelmezhetetlen, a King-univerzum és azon belül is Castle Rock városkájának magánmitológiáját cizelláló utalásokat. Azonban mire a filmverzió 1986-ban megérkezett a mozikba, a könyvesboltok polcain már a több ezer oldalas Az virított, nyilvánvalóvá téve, hogy a parabolikus egyszerűségű Állj mellém! csupán előgyakorlat az ötvenes években eltöltött gyermekkor borzongató enciklopédiájához, melyben King a kisregény számos motívumát újrahasznosította. De minden borzalma ellenére az Az is ambivalens visszavágyódással tekintett a múltba: az Állj mellém! adaptációja után még három évre volt szükség ahhoz, hogy Jack Ketchum A szomszéd lány című regényében lenyúzzon minden maradék illúziót Amerika ötvenes éveiről – már egy olyan korra emlékezve, ahol végül senki nem állt ki senki mellett.

Extrák: audiokommentár Rob Reinerrel; kisfilm a mű születéséről; videóklip; visszatekintés a film megszületésére, negyedszázad múltán.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/07 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10707