KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/április
• Csala Károly: Van-e arca Bencsiknek? Békeidő
• Székely Gabriella: Gyógyítsuk meg egymást! Orvos vagyok
• Matos Lajos: Sámán vagy Showman? Medikusok az Orvos vagyok című filmről
• Hámori Ottó: Álomfejtés Utolsó előtti ítélet
• Kósa Ferenc: Olmi árvái A facipő fája
• Kristó Nagy István: Voks a béka mellett Habfürdő
PRO ÉS KONTRA
• Takács Ferenc: Átok földjén Apokalipszis most
• Gábor Pál: Őrület Walkür-zenére Apokalipszis most
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Vagy helyett és Nyugat-Berlin

• Galsai Pongrác: Úgynevezett valóságok Korkedvezmény
• Michałek Bolesław: Az erkölcsi nyugtalanság filmművészete
• Gambetti Giacomo: Fellini és A nők városa
• Marx József: Mit tehet egy stúdió egy szál magában? Filmstúdiók: számvetés és önértékelés I.
• Bádonfai Gábor: Önnekrológ Meghitt családi kör
• Czeizel Endre: Kábítószer és fantázia A hallucináció ábrázolása filmen
LÁTTUK MÉG
• Bende Monika: Utazás a világ végére
• Harmat György: Futárszolgálat
• Hegedűs Tibor: Robert és Robert
• Grawátsch Péter: A rejtélyes bankbetét
• Tótisz András: Ezüstnyereg
• Gervai András: A szökevény
• Koltai Ágnes: Nagyivók
• Loránd Gábor: A repülő madár árnyéka
• Tótisz András: Válaszút előtt

• Kelecsényi László: Nosztalgiánk természete A Karády-szindróma
TELEVÍZÓ
• Mezei András: Miközben a csupasz égő egyet hunyorgott Hat év történelem
• Ökrös László: Szelíd groteszk ellenpontozással Prolifilm
TÉVÉMOZI
• Bikácsy Gergely: Vincent, François, Paul és a többiek
• Bikácsy Gergely: Mussolini végnapjai
• Molnár Gál Péter: Lady Hamilton
TELEVÍZÓ
• Koltai Tamás: Szegény kis amorozó Ez a Józsi, ez a Józsi
• Mágori Erzsébet: Centiméterekkel a valóság fölött Nemlétezik történetek
• Bársony Éva: Győzelem, ami felér egy vereséggel Visszajelzés
• Berkes Erzsébet: Ebszex, avagy az elkutyult kutyálkodás Kasparek
KÖNYV
• Molnár Gál Péter: Montázs-könyv
POSTA
• Bajomi Lázár Endre: Mit lopott Saint-Just?
• Lukácsy Sándor: Csakugyan lopott-e Saint-Just?
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat Ulrich Gregor

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A spártai

Nevelős Zoltán

Spartan – amerikai, 2004. Írta és rendezte: David Mamet. Szereplők: Val Kilmer, Derek Luke, Tia Texada, William H. Macy. Forgalmazó: SPI. 102 perc

 

Val Kilmer egész lemezborítót betöltő képén a rohamosztagos szerelés már mutatja, hogy a cím alapján hiba volna azt hinni, a Nagy Sándor, a hódító apakirályának eljátszása után a sztár az ókori görög szerepeknél ragadt le. A címet magyarázó történelmi anekdota a filmben el is hangzik: amikor Leonidász királytól egy szomszédja hadi segítséget kért, a spártai uralkodó egyetlen katonáját küldte – és nem viccből.

Kilmer ezúttal egy ilyen modern kori vitézt játszik: egymaga elvégzi azt a munkát, amit egyébként egy hadseregnek kellene. Egy amerikai politikus lánya elrablásának ügyében segít be a nyomozásba, aztán amikor az Arab-félszigetig elérő sötét politikai összeesküvés kezd kibontakozni előtte, maga veszi kezébe az irányítást.

A cselekmény ennél kevésbé eredeti már nem is lehetne, de David Mamet, a film írója és rendezője nem közhelyes megoldásairól híres, és ezúttal is jó párszor megcsavarja a formulát. Azt a technikát alkalmazza egy akciókrimi műfaji keretei közt, amit legjobb munkáiban, az átverős-csavaros, szélhámosokkal és más simlis figurákkal benépesített filmjeiben és forgatókönyveiben (Játékos végzet, A spanyol fogoly, Az arany markában) oly mesterien alkalmazott: az információ adagolásával virtuózkodik. A feszült első negyedórában például annyiszor vesz új irányt a hős (és a cselekmény), hogy csak kapkodjuk a fejünket, aztán végül még az is kiderül, hogy ezek a félrevezető manőverek is csupán expozíciói a későbbi fejleményeknek. A fordulatok és az információk efféle csepegtetése teszik izgalmas szellemi játékká az amúgy akciófilmként is jól működő produkciót.

Extrák: Val Kilmer audiokommentárja, előzetes.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/06 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8643