KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/április
• Csala Károly: Van-e arca Bencsiknek? Békeidő
• Székely Gabriella: Gyógyítsuk meg egymást! Orvos vagyok
• Matos Lajos: Sámán vagy Showman? Medikusok az Orvos vagyok című filmről
• Hámori Ottó: Álomfejtés Utolsó előtti ítélet
• Kósa Ferenc: Olmi árvái A facipő fája
• Kristó Nagy István: Voks a béka mellett Habfürdő
PRO ÉS KONTRA
• Takács Ferenc: Átok földjén Apokalipszis most
• Gábor Pál: Őrület Walkür-zenére Apokalipszis most
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Vagy helyett és Nyugat-Berlin

• Galsai Pongrác: Úgynevezett valóságok Korkedvezmény
• Michałek Bolesław: Az erkölcsi nyugtalanság filmművészete
• Gambetti Giacomo: Fellini és A nők városa
• Marx József: Mit tehet egy stúdió egy szál magában? Filmstúdiók: számvetés és önértékelés I.
• Bádonfai Gábor: Önnekrológ Meghitt családi kör
• Czeizel Endre: Kábítószer és fantázia A hallucináció ábrázolása filmen
LÁTTUK MÉG
• Bende Monika: Utazás a világ végére
• Harmat György: Futárszolgálat
• Hegedűs Tibor: Robert és Robert
• Grawátsch Péter: A rejtélyes bankbetét
• Tótisz András: Ezüstnyereg
• Gervai András: A szökevény
• Koltai Ágnes: Nagyivók
• Loránd Gábor: A repülő madár árnyéka
• Tótisz András: Válaszút előtt

• Kelecsényi László: Nosztalgiánk természete A Karády-szindróma
TELEVÍZÓ
• Mezei András: Miközben a csupasz égő egyet hunyorgott Hat év történelem
• Ökrös László: Szelíd groteszk ellenpontozással Prolifilm
TÉVÉMOZI
• Bikácsy Gergely: Vincent, François, Paul és a többiek
• Bikácsy Gergely: Mussolini végnapjai
• Molnár Gál Péter: Lady Hamilton
TELEVÍZÓ
• Koltai Tamás: Szegény kis amorozó Ez a Józsi, ez a Józsi
• Mágori Erzsébet: Centiméterekkel a valóság fölött Nemlétezik történetek
• Bársony Éva: Győzelem, ami felér egy vereséggel Visszajelzés
• Berkes Erzsébet: Ebszex, avagy az elkutyult kutyálkodás Kasparek
KÖNYV
• Molnár Gál Péter: Montázs-könyv
POSTA
• Bajomi Lázár Endre: Mit lopott Saint-Just?
• Lukácsy Sándor: Csakugyan lopott-e Saint-Just?
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat Ulrich Gregor

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Túl mindenen

Vaskó Péter

 

Hányszor láttunk már a vásznon családjáért bosszút álló rendőrt? Hányszor azt, hogy emiatt egyébként jószívű főnöke megfosztja a hőst fegyverétől és jelvényétől egy tejüvegajtós irodában? A saját szakállukra praktizáló, önbíráskodó rendőröket látva lassan az a meggyőződése az egyszeri mozibajárónak, hogy az USA-ban egyszerűbb lenne privatizálni a bűnüldözést, hiszen az esetek 80%-át amúgy is maszekban derítik fel a kirúgott zsaruk és fegyvertulajdonos begurult honpolgárok. Egy szó, mint száz, amit a Túl mindenen bemutat nekünk, azt mind ezerszer és tízezerszer láttuk már: rosszarcú drogbárók, keménytökű rendőrpáros, belezős bandaharc, meghatott álldogálás a gondozott sírkő előtt. A filmben egyébként (mivel Bruce Willis rohamosan öregszik), a főgonoszon és néhány tutyimutyi irodistán kívül fehér ember nem rúg labdába, mindent a feka tesók intéznek mexikóiak és félkínaiak ellen – jobb, ha hozzászokunk.

A történettől eredetiséget tehát ne várjunk, a forgatókönyv abból a típusból való, amelyet a fent megadott kulcsszavakból Commodore 64-es gépen permutálnak. A film mégsem rossz, sőt, és nem is csak a turbóra vett Vin Dieseles meghajtás miatt. Sokkal inkább abból az egyszerű okból, hogy a készítők minden elemet a vágástól, hangosítástól, világosítástól a koreográfiáig megalkuvás nélkül a legprecízebb profi módon kidolgoztak. Ebben a durvulós, karcosra vett akciókrimiben éppen annyi nagykaliberű kilőtt töltényt, bárgyú naivitást, kigyúrt bicepszet, dobgépet és szövegkörnyezetbe épített fuck-ot találhatunk, amennyit 2003-ban tartalmaznia kell egy ilyen műfaji löketnek. Ráadás poénként tanulmányozhatjuk még egy drága bárfelszerelésen alkalmazott nehézgéppuska hatását, és végigkövethetjük egy narkókereső chivava munkáját. A narkós zsarufilmeknek mindig van egy aktuális mesterdarabja, nemrég a Traffic volt ez, idén ennek tovább kommercializált és számos elemében lenyúlt változata, a Túl mindenen lehet a soros.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/08 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2284