KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/március
• Faragó Vilmos: Esettanulmány Harcmodor
• Pünkösti Árpád: Mozi vagy anti-mozi? Dárday istván és Szalai Györgyi a Harcmodorról
• Lukácsy Sándor: Jó Tiborc a rossz XX. században Fábián Bálint találkozása Istennel
• Csalog Zsolt: Nem csak „cigány film” Koportos
• Zsugán István: „Meghalt a mozi, éljjen a video!” Római beszélgetés Michelangelo Antonionival
• N. N.: Michelangelo Antonioni filmjei
• N. N.: A fotópályázat nyertesei
• Nemes Nagy Ágnes: Anti-antik Pasolini Oidipusz királya
• Matos Lajos: Mert A Sebészek Humanisták M.A.S.H.
• Hegedűs Tibor: Öregfiúk a moziarénában Glória / Szenzáció!
• Bársony Éva: Varázsige: a mozgás Gross Arnold és a film
• R. Székely Julianna: Foglalkozása: gyártásvezető
LÁTTUK MÉG
• Iszlai Zoltán: Gyorshajtás
• Schéry András: Akiket forró szenvedély hevít
• Iszlai Zoltán: Csendes amerikai Prágában
• Veress József: Szerelem első látásra
• Koltai Ágnes: Akció a fegyvertárnál
• Loránd Gábor: Harminc lány és Pythagoras
• Schéry András: Mennyire szerettük egymást
• Tardos János: Négy bandita, tíz áldozat
• Bársony Éva: Az ismeretlen katona lakkcipője
• Hegedűs Tibor: Őrült nők ketrece
• Fekete Ibolya: Gengszterek sofőrje
• Bende Monika: A tajga császárának végnapjai
• Tótisz András: Az ember nem nőhet fel mese nélkül
TELEVÍZÓ
• Fábri Anna: A bolondok kvártélya Krúdy a képernyőn
• Loránd Gábor: Kétfélidős adaptáció A sipsirica
• Feuer Mária: A bába és mecénás: operák a tévében Lendvay, Ránki, Stravinsky
TÉVÉMOZI
• Zalán Vince: A magyar ugaron
• Csala Károly: Férfias idők
• Csala Károly: Hűtlen asszonyok
TELEVÍZÓ
• Kézdi-Kovács Zsolt: Ott lenni Felületes megjegyzések az amerikai televízióról
• Kristóf Attila: A szórakoztatás felelőssége Humor a tévében 3.
KÖNYV
• Fáber András: Kinek kell ma Balázs Béla?
POSTA
• N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat Michel Ciment; Giacomo Gambetti

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Csillagosok, katonák

Czirják Pál

Magyar–szovjet, 1967. Rendezte: Jancsó Miklós. Szereplők: Kozák András, Krystyna Mikolajewska, Juhász Jácint, Madaras József. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 87 perc.

A néhány éve a Mokép által kiadott Oldás és kötés (1963), Szegénylegények (1965), Csend és kiáltás (1968) és Fényes szelek (1968) után most a Filmintézet gondozásában a Csillagosok, katonák (1967) jelent meg Jancsó Miklós hatvanas évekbeli modernista szériájából. Bár a film a szovjet–orosz polgárháborúban harcoló magyar katonák történetét eleveníti fel, a rendezőt ezúttal is a különféle magatartásformák szembesítésének mélyebb és átfogóbb tanulságai érdekelték.

Ha lehetséges az irodalmi művek szövegkritikai kiadásaihoz hasonló a mozgókép területén, akkor a Csillagosok, katonák jelen változata ennek ideális példája. Az alapos háttérmunkával előkészített, igényes szerkesztésű, duplalemezes kiadvány ugyanis a film gyönyörűen felújított kópiáján túl gazdag mellékletanyagot kínál. Az összeállítás először is egymás mellé helyezi az alkotás magyar és szovjet verzióját, amelyek a korszak kultúrpolitikai viszonyaiból eredően jelentős eltéréseket mutatnak. A korabeli orosz közönség úgyszólván egy másik filmet látott, amit már önmagában a két változat hossza közötti húszperces különbség is jelez.

A Csillagosok, katonák két verziója mellett megtaláljuk Kézdi-Kovács Zsolt Kamerával Kosztromában című, egykorú werkfilmjét, valamint a Filmintézet újonnan készített, hosszabb dokumentumfilmjét, amely Forgács Iván és Kodolányi Sebestyén munkája. Az előbbiből a forgatási helyszíneken túl megismerhetjük, hogyan dolgozott együtt a kétnyelvű, koprodukciós stáb, vagy épp milyen módon zajlott egy jancsói hosszúsnitt felvétele; az utóbbi az alkotás keletkezéstörténetével ismertet meg, részletesen elemezve a politikai közeget, a film készítésének egyes fázisait, utóéletét, Jancsó mellett megszólaltatva Kézdi-Kovács Zsoltot, Mészáros Mártát, továbbá a korszak szakértőit és a film több orosz színészét.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/01 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10927