|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziSzívek királynőjePazár Sarolta
Dronningen – svéd, 2018. Rendezte: May
el-Toukhy. Írta: Maren Louise Käehne és May el-Toukhy.
Kép: Jasper Spanning. Zene: Jon Ekstrand. Szereplők: Trine Dyrholm (Anne),
Gustav Lindh (Gustav), Magnus Krepper (Peter), Stine Gyldenkerne (Lina).
Gyártó: Nordisk Film Productions. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 127 perc.
Üssétek
le a fejét! – harsogja a Szív Királynő Alice-nak Csodaországban. Anne szerető
anyaként esténként ikerlányainak olvas fel Lewis Carroll klasszikusából.
Azonban a tökéletes családi idillbe, az erdő szélén álló, elegáns családi
házának falai közé betolakodik férje első házasságából született, problémás
kamasz fia, Gustav, aki vadságával, fiatalságával összekuszálja a nő decens és
kiszámítható hétköznapjait. Habár az odaadó családanyának, a házasságában még
mindig boldogan lubickoló feleségnek és a bántalmazott dán fiatalkorúak
eltökélt és érzékeny ügyvédjének képe a külvilág számára makulátlan marad, Anne
elcsábítja Gustavot és viszonyt kezd vele.
May
el-Toukhy (Egy szó, mint száz: szerelem),
aki rendezőként és íróként is jegyzi a filmet, precízen simította egymáshoz alkotása
témáját és képi világát. A Szívek
királynője minden képkockája hűvös precizitással szerkesztett ugyan, mégis
lágyságot áraszt a harmincöt milliméteres celluloid nyersanyag finom
szemcsézettsége. A rendezőnő legnagyszerűbb húzása, hogy hiába látjuk a
bátortalan érintéstől a vad szexig a csábítás minden mozzanatát, mégsem állítja
kétséget kizáróan, hogy meddig tart az a sodródás, ahogyan a friss testi
ingerek iránt lángra lobban az ötvenes éveiben járó asszony és hol kezdi el
Anne szörnyetegként irányítani és manipulálni férjét és mostohafiát. Az erőszak
és a csábítás óvatosan lopódzik be ugyan, mégis fékezhetetlennek látszik, ami a
főszerepet játszó Dyrholm-t bravúros alakításra sarkallja ebben a több rétegű,
hűvös melodrámában és a szexuális ragadozó karakterének felépítése is hibátlanra
sikerül. A letisztult építészeti formák közé zárt libidót felszabadító Gustavot
úgy küldi vesztébe mostohaanyja, mint ahogy Alice-t a Szív Királynő: előbb a
kivégzés, csak aztán az ítélet. A szörnyeteg veszedelmes vágyait visszanyelve
mindenkin úrrá lesz és győzedelmeskedik. Lényegtelen, hogy ezért mások mekkora
árat fizetnek, ha ő végül nem veszít el semmit.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|