|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziPusztítóVarró Attila
Destroyer – amerikai, 2018.
Rendezte: Karyn Kusama. Írta: Phil Hay és Matt Manfredi. Kép: Julie Kirkwood.
Zene: Theodore Shapiro. Szereplők: Nicole Kidman (Erin), Sebastian Stan
(Chris), Toby Kebbell (Silas), Tatiana Maslany (Petra), Jade Pettyjohn
(Shelby). Gyártó: 30West / Automatik Entertainment. Forgalmazó: Big Bang Média
Kft. Feliratos. 123 perc.
Kész csoda, hogy a film
noir az egyetlen hagyományos férfizsáner, amely eleddig elkerülte a 2010-es
évek Álomgyárának általános női revízió-hullámát: a bemocskolódott, sarokba
szorult Fehér Férfi és a kemény, céltudatos Femme Fatale páros bukástörténetére
épülő műfaji modellben elég áthelyezni a hangsúlyt az utóbbira és minden egyéb
módosítás nélkül foroghatnak a Kettős
kárigény és Angyalarc női
remakejei. Karyn Kusama pontosan ezt teszi, a Pusztítóban mintha csak átültetné a Gyilkosok szüzséjét a „rogue cop”-noirok történetsémájába,
felcserélve a nemi felállást: mialatt Los Angeles-i rendőrnője, Erin a jelenben
nyomozást folytat egy sok évvel korábban elbaltázott bankrablás szociopata
bandavezére után, a múltbéli szálból kiderül, hogyan épült be hajdani
zsarutársával, Chris-szel a bandába és csábította át a férfit a sötét oldalra,
amely azóta is feltartóztathatatlan erővel roncsolja testét-lelkét, karrierjét
és magánéletét.
Túl a bűnügyi
bukástörténeten, ravasz flashback-struktúrán és femme fatale-főhősön, Kusama
sokat megőriz választott műfaja eredendő (melo)drámai jellegéből is: sikeres
rémfilmjei (Ördög bújt belé, Meghívás) szatirikus hangnemétől
visszatér korai bokszdrámája, A bunyós
csaj komorabb tónusához és rögrealizmusához. Komótos neo-noirja minden
jelenetében a hősnő felőrlődött személyiségéről mesél, legyen szó brutális
ügyvédverésről, kamaszlánya neveléséről vagy akár a vágyott információért egy
haldokló bűnözőn végzett kézimunkáról. A Pusztító
Nicole Kidman leamortizált vonásaitól a kifejező Los Angeles-i
gettóhelyszínekig precíz térképet rajzol a kortárs noir kilátástalan, nyomorúságos
és minden romantikus árnyalatot nélkülöző világáról – időnként modoros (orosz
rulett a bandában), helyenként húsba vágó (bunyó az étteremben), amolyan fekete
bárány Michael Mann és Kathryn Bigelow búbánatos frigyéből.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|