|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziMég mindig itt vagyunkHegedüs Márk Sebestyén
We’re
Still Here – amerikai, 2015. Rendezte és írta: Ted Geoghegan. Kép: Karim
Hussain. Zene: Wojciech Golczewski. Szereplők: Barbara Crampton (Anne), Andrew
Sensenig (Paul), Lisa Marie (May), Larry Fessenden (Jacob), Susan Gibney
(Maddie). Gyártó: Snowfort Pictures. Forgalmazó: Wolf Films. Feliratos. 84 perc.
Az
utóbbi évtized során a tengerentúli horrorfilmesek előszeretettel fordultak a
műfaj dicső múltjához inspirációért: nem csupán a klasszikusokat kizsákmányoló
remake-ek, de a fősodorbeli és a függetlenfilmes szcénát egyaránt magával
ragadó retró-hullám terén is. Az elmúlt években az amerikai horror utolsó nagy
aranykora, az 1980-as évek iránt érzett nosztalgia hatotta át a műfaj
legjelentősebb pénzügyi és kritikai sikereit, legyen szó akár a Hollywoodon
kívülről érkező meglepetéssikerekről (Valami
követ), vagy a mainstreamet meghatározó stúdióhorrorokról (Démonok között-sorozat).
Ted
Geoghegan író-rendező bemutatkozó munkája, a Még mindig itt vagyunk sem csinál titkot belőle,
hogy jó harminc-negyven évvel ezelőtti zsánerklasszikusok sugallatára
született. Lucio Fulci A
temetőre épült ház (1981) című splatter-opusához például
olyan erős szálakkal kötődik, hogy a film első blikkre egy Fulcihoz írt
szerelmeslevélnek is beillene: nemcsak a helyszín (egy New England-i
kísértetház), az idő (1979-ben járunk) és a fenyegető erők (rémek a pincében)
egyeznek ugyanis, de még a főbb figurák is Fulci filmjének szereplői és alkotói
után kapták nevüket.
A Még mindig itt vagyunk mégis
több mint szimpla Fulci-pastiche:
a történetet átszövő filmes és irodalmi utalások jócskán túlmutatnak a
forrásművön (felsejlenek Carpenter, Roeg és mindenekfelett Lovecraft munkái
is), a finom humor és a hosszú felvezetést követő, vérontásban már-már Fulcira
licitáló zárófelvonás pedig inkább a kortárs hatást erősítik, a
függetlenfilmes mumblegore-irányzatot,
azon belül is elsősorban Ti West (House
of the Devil) munkásságát idézik. Westhez hasonlóan
Geoghegan is megrögzött horrorista, aki a műfaj keményvonalas rajongóihoz
szeretne szólni. A műfajtudatos játékosság és a nyílt rémületkeltés között
egyensúlyozó Még
mindig itt vagyunk így leginkább azoknak okozhat majd
maradandó élményt, akik a rendezőhöz hasonlóan szintén az aranykor bűvöletében
élnek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|