|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziBohém rapszódiaLichter Péter
Bohemian
Rhapsody – brit-amerikai, 2018. Rendező: Bryan Singer és Dexter Fletcher.
Írta: Peter Morgan és Anthony McCarten. Kép: Newton Thomas Sigel. Zene: John
Ottman. Szereplők: Rami Malek (Freddie), Joseph Mazzello (John), Lucy Boynton
(Mary), Mike Myers (Foster), Gwilym Lee (Brian). Gyártó: GK Films / New Regency
Pictures / Tribeca Productions. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 134 perc.
A
zenészekről (vagy más művészekről) forgatott életrajzi filmek legkomolyabb
kihívása, hogy túl tudnak-e lépni a tankönyvízű leckefelmondáson. Elvégre piaci
szempontból maguk a zenészek rajongótáborai adhatják egy ilyen biopic
közönségének tetemes részét: ezért is lehet nagy a kísértés, hogy a komolyabb
pszichológiai mélyfúrás (és eredeti megközelítés) helyett inkább a biztonsági
játékot válasszák. Az új Freddie Mercury-film esetében legalábbis ez a helyzet.
Az
utóbbi időben felerősödő „nyolcvanas évek”-nosztalgiát érzékenyen meglovagló Bohém rapszódia leginkább egy korhatár-kompatibilis,
jól fésült családi mozira emlékeztet. Akinek akár csak felületes képe van a
legendás Queen frontemberének finoman szólva is viharos életéről (gyors siker, botrányok
sorozata, AIDS) annak ez a feldolgozás egy túlcukrozott matiné előadásnak
tűnhet. A cselekmény meglehetősen kiszámíthatóan lépdel egyik fontos
fordulattól a másikig: az áramvonalas karrierfilmek kötelező dramaturgiai
állomásai (ismeretlenség, első siker, kudarc, majd még nagyobb siker) követik
egymást, a fináléra pedig a hős démonaival is megküzd – azaz egy
Disney-katarzisra emlékeztető jelenetben sikerül az elidegenedett apa
csodálatát is elnyernie végre. Ráadásul a film érezhetően magán viseli a
kényszerű rendezőváltás traumáját is: a forgatás egyharmadánál kirúgott Brian
Singert a nem túl tapasztalt Dexter Fletcher váltotta. A Bohém rapszódia minden ötletet és invenciót nélkülöz, de egy jó
akusztikájú moziban a látványosabb koncertjelenetek azért hatásosak lehetnek. A
főszereplő Rami Malek pedig összességében remekül megoldja a nem kimondottan
könnyű színészfeladványt: sikerül Freddie Mercury karizmatikus fellépését
megidéznie.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|