|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziKeresésLichter Péter
Searching
– amerikai, 2018. Rendezte: Aneesh Chaganty. Írta: Sev Ohanian és Aneesh
Chaganty. Kép: Juan Sebastian Baron. Zene: Torin Borrowdale. Szereplők: John
Cho (David), Sara Sohn (Pamela), Michelle La (Margot), Joseph Lee (Peter).
Gyártó: Bazelevs Production. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 102 perc.
Aneesh
Chaganty elsőfilmes rendező a found
footage horrorok költségkímélő formanyelvét gondolja tovább a Keresés című jól átgondolt thrillerével.
A talált felvételek ezúttal azonban nem egy különös borzalmakat átélő szereplő
videókamerájából származnak, mint a mára már kanonizálttá vált darabok (Ideglelés; Rec; Cloverfield stb) esetében,
hanem különböző laptopok és mobiltelefonok interfészeit követjük nyomon (lásd
az Unfriended vagy az idei Profil példáját). A Keresés már egy olyan képfogyasztói kultúrában született, ahol a
mozgóképalkotás (és fogyasztás) szervesen beépült a mindennapokba. Ezért a
rendező sokkal szabadabban ugrálhat a nézőpontok között, amivel paradox módon
közelebb kerül a klasszikus filmnyelv mindenütt jelenlevőséhez: például a
filmet meghatározó videótelefonos felvételek osztott képernyője lényegében a
klasszikus beállítás-ellenbeállítást modellezik. Ez a mediális telítettség
sokkal hatékonyabban képes elmesélni egy történetet, mint a „klasszikus” found footage horrorok egy nézőpontos
technikája – ezért összetettebb történetek elmesélésére is alkalmas: korábban Kevin
B. Lee kísérletezett az általa „desktop documentary”-nek nevezett formával.
A
film története egy klasszikus emberrablós thriller fordulatos narratíváját
követi. David, a középkorú apa kétségbeesve keresi tinédzser lányát, aki nyom
nélkül eltűnt. Az egyszemélyes nyomozás eleinte a lány laptopján történik, majd
gyorsan más eszközökre is kiterjed – a tökéletesen adagolt fordulatok pedig egy
klasszikus formában elmesélt történettel is működnének. A Keresés mozivásznon egészen bizarr módon hat a sok háttérképpel és
chatablakkal: tulajdonképpen ez az a film, amely legtökéletesebben a
laptopunkon fog működni – mint egy igazi kiterjesztett film.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|