|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziIzlandi amazonBaski Sándor
Kona
fer í stríð – izlandi, 2018. Rendezte: Benedikt Erlingsson. Írta: Ólafur
Egilsson. Kép: Bergsteinn Björgúlfsson. Zene: David Thór Jónsson. Szereplők:
Halldóra Geirharðsdóttir (Halla), Jóhann Sigurdarson (Sveinbjörn), Juan Camillo
Roman Estrada (Juan), Jörundur Ragnarsson (Baldvin). Gyártó: Vintage Pictures /
Köggull Filmworks / Slot Machine. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 101 perc.
Első
rendezésével, a Lovak és emberekkel
Benedikt Erlingsson a természettel sajátos szimbiózisban élő izlandiak
bestiáriumát rajzolta meg. A távolságtartó, fanyar hangvételt második filmjében
empatikusabb prizmára cserélte: egy olyan főszereplőt választott, aki ugyan
saját környezetében is különcnek számít, de kötődése Izlandhoz nem képezheti
vicc tárgyát. Halla, a középkorú énektanár titokban újra és újra szabotálja az
izlandi tájon sebként éktelenkedő alumíniumgyár működését. Célja, hogy
megakadályozza a kínai befektetők érkezését, akik újabb beruházásokkal tovább
veszélyeztetnék a környezetet. A nő számára a dilemmát nem az egyre komolyabb
erőkkel felvonuló nyomozóhatóságok jelentik, hanem, ahogy az az ökoterrorizmust
taglaló filmekben (Sötét húzások, A Kelet)
megszokott, a személyes ambíciók előtérbe kerülése. Értesítést kap róla, hogy
négy évvel ezelőtt beadott kérelme alapján örökbe fogadhat egy elárvult ukrán
kislányt, ami nyilván gerillakarrierje végét jelentené.
A Lovak és emberekhez hasonlóan a fő
attrakciót ezúttal is Bergsteinn Björgúlfsson operatőr lenyűgöző totálképei
jelentik, amelyek a képeslap-romantika helyett Halla dühét és motivációját
hívatottak alátámasztani. Erlingsson ugyanakkor az abszurd humorról sem mond
le, a fajsúlyos témát olyan running gagekkel
ellenpontozza, mint a soundtrackről gondoskodó zenészek megjelenítése, vagy a
szerencsétlen külföldi turista, akit állandóan letartóztatnak; ők ráadásul
később dramaturgiai funkciót is kapnak. Az Izlandi
amazon mégis a címszereplő miatt érdemel leginkább figyelmet: Hallával egy
olyan öntudatos, erős, és senkivel össze nem téveszthető női hőst teremtett a
rendező, aki akkor is alkalmas a példaképszerepre, ha a módszereivel esetleg
nem is értünk egyet.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|