|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziA jelenésVajda Judit
L’apparition – francia, 2018. Rendezte:
Xavier Giannoli. Írta: Jacques Fieschi és Marcia Romano. Kép: Eric Gautier.
Szereplők: Vincent Lindon (Mayano), Galatée Bellugi (Anna), Patrick d’Assumçao
(Borodin), Elina Löwensohn (Villeneuve), Alicia Hava (Meriem). Gyártó: Curiosa
Films. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos.
144 perc.
A
mostani francia filmdömpingben egyre rosszabb alkotások jutnak el hozzánk. Az
egy kaptafára készült érdektelen-humortalan romkomokhoz képest üdítő kivételt
jelent Xavier Giannoli alkotása – mert máshogy rossz, mint a közelmúltban
látott francia művek. A jelenés
súlyos dráma, amely a hit kérdését járja körbe. Főhőse egy francia riporter,
aki a legveszélyesebb háborús zónákban tevékenykedik, és az életveszélyes munka
során nemrégiben veszítette el egy közeli kollégáját. Ha tehát valakire ráférne
egy kis hit és vigasz, az épp Jacques Mayano, akit szinte karmikusan talál meg
egy vatikáni püspök, hogy felkérje: vezesse le azt a vizsgálatot, amit egy
fiatal lány ügyében folytatnak, akinek állítólag jelenése volt: egy
domboldalban alakot öltött előtte Szűz Mária.
A
film nyomasztóan lassú tempóban, több valós időben játszódó jelenetet
alkalmazva mutatja be a kihallgatást és az ehhez kapcsolódó eseményeket –
tévedünk, ha azt hisszük, ez valami izgalmas inkvizíciós tevékenység: valójában
egy hosszadalmas és körülményes hivatalos eljárás, amit a rendező vélhetően
azért tart olyan fontosnak ilyen részletességgel bemutatni, hogy átéljük azt az
utat, amin a hős keresztülmegy, és lássuk, honnan hova jut el a végére.
Ebben az útban azonban sokáig semmi érdekes nincsen; jellemzően másfél
óra is eltelik (a két és félórás játékidőből), amíg Giannoli eljut a központi
témához és felmutat egy bibliai áthallásokkal teli izgalmas történetet,
amelyben a Szűzanya többféle formában is megjelenik, Jacques-nak pedig el kell
választania az ocsútól a tiszta búzát, azaz kideríteni, melyik az igazi. Mivel
azonban ezt az izgalmas problémát az alkotó túl későn veszi elő, egyrészt már
nem tudunk azonosulni a szomorú szemű, mélabús újságíróval, másrészt a film nem
oda fut ki, ahova időhúzás nélkül kifuthatott volna – a katarzis így elmarad.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|