|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
Mozi7 vérfagyasztó napBenke Attila
7 Days in Entebbe –
angol, 2018. Rendező: José Padilha. Forgatókönyv: Gregory Burke. Kép: Lula
Carvalho. Szereplők: Rosamund Pike (Brigitte Kuhlmann), Daniel Brühl (Wilfried
Böse), Eddie Marsan (Shimon Peres), Ben Schnetzer (Zeev Hirsch), Nonso Anozie
(Idi Amin), Lior Ashkenazi (Yitzhak Rabin). Gyártó: Participant Media / Working
Title Films. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált.
107 perc.
A szuperhősfilmek által
uralt fősodorban üdítően hatnak a kortárs globális krízisekre reflektáló
történelmi témájú vagy jelen idejű politikai thrillerek (Argo-akció, Az U.N.C.L.E. embere, Atomszőke, Barry Seal, Vörös veréb).
A máig megoldatlan izraeli-palesztin konfliktusról szól a 7 vérfagyasztó nap, melyet az a José Padilha rendezett, akinek a
brazil alvilággal és a fehérgalléros bűnözéssel foglalkozó kiváló bűnfilmjeit,
a Elit halálosztókat és a remek Narcos-tévésorozatot köszönhetjük.
A politikai thriller az
1976-os ugandai túszdrámát dolgozza fel, melynek során a Palesztin Népi
Felszabadítási Front harcosai és a német szélsőbalos Forradalmi Sejtek két
aktivistája (Brigitte Kuhlmann és Wilfried Böse) foglyul ejtették a Tel-Avivból
Párizsba tartó gép utasait a helyi diktátor, Idi Amin Dada támogatásával az entebbei
reptéren, és a túszok életéért cserébe bajtársaik szabadon engedését követelték
az izraeli kormánytól, illetve az ENSZ-től.
Padilha komplex módon
vitte vászonra a korábban már többször megfilmesített történetet: még a
szörnyetegnek tartott terroristákat is szenvedő, kételkedő emberként mutatja
be, és a mentőakciót kiötlő civakodó politikusokból sem csinál hőst. Kiváltképp
érdekes a Daniel Brühl és Rosamund Pike által páratlan hitelességgel eljátszott
két német terrorista, akik ha sokszor bántóan didaktikus dialógusok formájában
is, de a radikalizmus kérdéseit feszegetik: miközben a náci Németország
múltjával küzdő páros Izraelt nevezi gonosz fasiszta államnak, maguk is egyre
inkább a nácikhoz válnak hasonlóvá (ártatlan zsidókat kellene kivégezniük a
származásuk miatt). A 7 vérfagyasztó nap
nagy érdeme, hogy sok más kortárs thrillerrel ellentétben nem bagatellizálja el
a politikai témát, ha a fő sztorival párhuzamosan kibontakozó szimbolikus
táncjelenetek rontják is a film komolyságát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|