|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDAz 54. hadtestPápai Zsolt
Pápai Zsolt
Glory – amerikai, 1989.
Rendezte: Edward Zwick. Szereplők: Matthew Broderick, Morgan Freeman, Denzel
Washington. Forgalmazó: Sony. 122 perc.
A feketék – színészek és
hősök – emancipációja a hollywoodi filmben a szolid ötvenes évekbeli kezdetek után
a hatvanas–hetvenes dekád Reneszánszában erősödött meg, aztán a nyolcvanas évek
második felében jutott el a csúcsra a Lángoló
Mississippivel, a Bíborszínnel. Valamint
minden idők egyik legkiválóbb háborús filmjével, Edward Zwick azóta
klasszikussá nemesedett Az 54. hadtestével,
amely a polgárháborúban fekete katonák részvételével felállított alakulat valós
történetét meséli el. Az emancipáció és abolíció mellett a szolidaritás a film
főszólama, de nem csak ezért hatásos és friss mindmáig, hanem a kivitelezése: ragyogó
szerkezete, és példás ritmusa miatt, bónuszként pedig ott vannak a megkapó színészi
teljesítmények. A rendező korszakos színészegyéniségek (Morgan Freeman és
Denzel Washington) pályáját izzította be a filmmel, Matthew Broderick imágóját pedig
újrafazonírozta.
Ritka, hogy egy nő
nélküli mozi (regény, színmű, sőt: vers) ne keltsen hiányérzetet. Az 54. hadtestből hiányzik a női
szereplő, a film mégis impresszív. Talán csak némi – a történet
(férfi)melodrámai hangoltságából egyenesen következő – modorosságot lehet
felvetni vele szemben, esetleg a dialógusokon is lehetett volna csiszolni
valamelyest, ezekért azonban kárpótol a tempó centrírozása, a hangos akciók és
a mélydrámai csendek keverésére épülő előadásmód: előbbire példa a hadtest első
bevetését jelentő, James-szigeti csata, vagy a zárlatbeli ostrom, melyek
harminc év távlatából is hatásosak, utóbbira Washington karakterének
megkorbácsolása. Edward Zwick munkája a hasonló témájú, bár nem feltétlenül
hasonló műfajú kortárs mozik – a feketék elnyomását ábrázoló, egyúttal az
önkény elleni lázadásukat is bemutató filmek – egyik legfontosabb ösztönzője és
előképe, de azoknál jobban megmunkált, mívesebb. Egységesebb, jobb ritmusú,
mint a Django elszabadul,
gondolatgazdagabb és mélyebb, egyúttal karakteresebb és cselekményesebb, mint a
12 év rabszolgaság.
Extrák: Nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|