|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziA legsötétebb óraHuber Zoltán
Darkest
Hour – amerikai, 2017. Rendezte: Joe Wright. Írta: Anthony McCarten. Kép: Bruno
Delbonnel. Zene: Dario Marianelli. Szereplők: Gary Oldman (Churchill), Kristin
Scott Thomas (Clemmie), Lily James (Elizabeth), Ronald Pickup (Chamberlain),
Ben Mendelsohn (VI. György). Gyártó: Perfect World Pictures / Working Title
Films. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált.
125 perc.
Már
Korda Sándor is ráérzett, mekkora nemzetközi sikerpotenciál rejtőzik az angol
királyok mítoszában és ez a forrás azóta is kiapadhatatlan. A monarchiával
kombinált brit demokrácia kívülről nézve kimondottan egzotikus politikai színtér,
azaz globálisan is kelendő filmes alapanyag, Az elmúlt években a szigetország
számos prominens rendezője nyúlt a témához és szigorúan a díjszezonra időzítve
rajzolta meg egy-egy legendás vezető alakját. Helen Mirren, Meryl Streep és
Colin Firth díjak sorát söpörték be az alakításaikkal, a midcult személyiségfilmeket pedig a kritika és a közönség is igen
pozitívan fogadta.
A
friss Churchill-főhajtás hasonló vonalon folytatná a nemes hagyományt, de II.
Erzsébet, Thatcher vagy VI. György árnyaltabb, izgalmasan vászonra vitt
portréival összehasonlítva egyértelműen alulmarad. Az alkotók ezúttal is egy
sorsfordító esemény, a hadba lépés és a dunkirki visszavonulás köré szövik a
cselekményt, de a Brit Bulldog markáns személyiségét korántsem sikerül az ismert
panelek közül kiszabadítaniuk. A film külsőségeiben sem mutat túl a kötelezően
elvárható minőségen és erősen hiányzik belőle az elődök invenciózusabb
fogalmazásmódja, a legnagyobb hiányossága mégis az, hogy nem ás kellően mélyre.
A problémát főleg az ellentmondások kedélyes elmaszatolása jelenti, hisz azt
még a történelemben kevésbé járatosak is biztosan tudják, hogy a nagy angol
miniszterelnök finoman szólva nem volt könnyű ember, ám itt minden meglehetősen
patetikus. Az aktuálpolitikai szándék persze érthető, a népe rezdüléseire
ösztönösen ráérző, de a pillanatnyi érdekeken felülemelkedő bölcs
államférfiakból ma komoly hiány van – a cél azért még nem szentesíti az
eszközt, különösen ha végül a kínálkozó giccsnek sem tudnak ellenállni. Nagy
szerencse, hogy Gary Oldman látványos átváltozása önmagában van akkora
attrakció, hogy gond nélkül elviszi a két órás játékidőt is.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|