|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDA halászkirály legendájaHorányi Péter
The Fisher King – amerikai, 1991. Rendezte: Terry Gilliam. Szereplők: Jeff Bridges, Robin Williams,
Ammanda Plummer. Forgalmazó: Bontonfilm. 132 perc.
Terry
Gilliam a Monty Python felbomlása után hamar bebizonyította, hogy önállóan is
képes maradandót alkotni, forgasson bár disztopikus drámát (Brazil, 12 majom), vagy vicces időutazós fantasyt (Időbanditák), a horrorral és vígjátékkal egyaránt kokettáló
mesefilmet (Grimm) vagy drogfilmet (Félelem és reszketés Las Vegasban). A
műfajilag színes életművet a sajátos humor és látásmód köti össze, amelyben A halászkirály legendája ritkábban
hivatkozott tétel ugyan, pedig legalább annyira egyedi film, mint többi.
A halászkirály legendája kiválóságát az adja, hogy Gilliam bátran nyúl a hollywoodi
dramaturgia tucatmegoldásaihoz, és oldja fel őket a saját víziójában: a „vígjátéki
férfimelodráma” korántsem tekinthető bevett műfajkombinációnak. Jack Lucas
(Jeff Bridges), a sikeres és arrogáns rádiós műsorvezető, egy meggondolatlan
kommentjével éttermi tömegmészárlást robbant ki. Az események hatására
megtörik, és bűntudatától menekülve a hajléktalanok világába keveredik. Ott
találkozik Parryvel (Robin Williams), akinek a felesége a lövöldözés egyik
áldozata volt, és most Jackhez hasonlóan a múlt elől menekül. Találkozásukból
barátság kerekedik, és lassan megtanulják, hogy mit jelent áldozatot hozni egy
másik emberért.
A
film erényei, mint a legtöbb Gilliam-filmnél, ezúttal sem annyira a konkrét
sztoriban, hanem a furmányos megvalósításban rejlenek. A démonaikkal küzdő két
férfi történetét a rendező egy allegorizált, mágikus New York-i színtérbe
helyezi. A kompozíciókat torzítja és a képeket szokatlan kameraállásokkal
szürreálissá teszi, míg máskor a fényjátékai révén a jelenetek expresszionista
hatásúvá válnak. Mindezek mögött azonban nem komoly és zord szerzői vízió
húzódik meg, hanem egy sokárnyalatú érzékenység, amely a másik ember iránti
felelősség fájdalmát sok humorral és iróniával mutatja be. A Halászkirály azért lesz rendkívül
szórakoztató és szellemes, mert nem fél kicsit a feje tetejére állítani a
dolgokat. Williams és Bridges tökéletesen eltalálták a szerepüket, de minden
egyes karakter – legyen az a hermafrodita hajléktalan vagy egy tolószékes Tom
Waits – egyedülállóan emlékezetes.
Extrák:
Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 7 |
|
|
|
|