|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDRoger Waters: A falSoós Tamás Dénes
Roger Waters: The Wall –
angol, 2014. Rendezte: Roger Waters és Sean Evans. Szereplők: Roger Waters,
Dave Kilminster, Snowy White. Forgalmazó: Bontonfilm. 132 perc.
Több mint harminc évbe
telt, de A fal, ez az ironikus,
játékos, szürreális mű végül az emlékezés filmje lett. Roger Waters a Pink
Floyd ‘79-es konceptlemezére még az elidegenedés rockzenéjét írta meg, egy
szorongó rocksztár történetét, aki apahiánya, anyakomplexusa, és a sztárélet
üres hedonizmusa elől menekülve húz falat maga és a külvilág közé. Gerald
Scarfe még jó érzékkel ezt a szürreális őrületet hangsúlyozta Alan Parker ‘82-es
mozifilmjének animációs betéteiben, hogy aztán pár évvel később a
stadionturnékon a közönségétől és zenésztársaitól is eltávolodó Waters kétségei
átadják helyüket a politikus Waters kinyilatkoztatásainak. 1990-ben sokatmondó
gesztusként, a berlini fal egykori helyén adta elő élete főművét, a 2010 és
2013 között zajló nosztalgiaturnén pedig a színpadon felépített és kivetítőként
használt falra festett hangzatos háború-, kapitalizmus- és establishmentellenes
szlogeneket. („Anya, megbízhatok a kormányban? Kurvára nem.”) A fal személyes vonatkozásaihoz csak a
turnét megörökítő koncertfilmben tért vissza, amiben a nagyapja és édesapja
sírját felkereső Roger Waters álmokkal és beszélgetésekkel tűzdelt road
movie-ja szakítja meg az ízléses kameramunkával felvett, minden szempontból
grandiózus koncertet. Miközben a koncertfilm az egyik leglátványosabb és
legkorszerűbb hangtechnikával levezényelt rockelőadásnak állít méltó emléket,
addig Waters melankolikus útifilmje a felmenők, a hősök, a lázadók előtt
tiszteleg, és a Wallt megíró
huszonéves zenész érzelmi traumáit helyezi kontextusba. Mindez szép, jó és
látványos – épp csak az irónia hiányzik belőle. Egy apró kikacsintás Waters
részéről, amely jelzi, hogy ő is tudja: ez a megakoncert pont az a megakoncert,
melynek szatíráját ‘79-ben papírra vetette.
Extrák: Kegyeletadás: Roger Waters ellátogat egy háborús hős sírjához. Az idő fotózása: a koncert
előkészületeinek és lefilmezésének pár percesre gyorsított változata. Az igazi
cinefil extra viszont a road movie-ban látható, amikor a magyar származású brit
rendező, Peter Medak (A felső tízezer)
elmeséli, hogyan menekült el a nyilasok elől ‘44-ben.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 12 átlag: 5.25 |
|
|
|
|