|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDCsillagosok, katonákCzirják Pál
Magyar–szovjet, 1967. Rendezte: Jancsó Miklós. Szereplők: Kozák András, Krystyna Mikolajewska, Juhász Jácint, Madaras József. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 87 perc. A néhány éve a Mokép által kiadott Oldás és kötés (1963), Szegénylegények (1965), Csend és kiáltás (1968) és Fényes szelek (1968) után most a Filmintézet gondozásában a Csillagosok, katonák (1967) jelent meg Jancsó Miklós hatvanas évekbeli modernista szériájából. Bár a film a szovjet–orosz polgárháborúban harcoló magyar katonák történetét eleveníti fel, a rendezőt ezúttal is a különféle magatartásformák szembesítésének mélyebb és átfogóbb tanulságai érdekelték.
Ha lehetséges az irodalmi művek szövegkritikai kiadásaihoz hasonló a mozgókép területén, akkor a Csillagosok, katonák jelen változata ennek ideális példája. Az alapos háttérmunkával előkészített, igényes szerkesztésű, duplalemezes kiadvány ugyanis a film gyönyörűen felújított kópiáján túl gazdag mellékletanyagot kínál. Az összeállítás először is egymás mellé helyezi az alkotás magyar és szovjet verzióját, amelyek a korszak kultúrpolitikai viszonyaiból eredően jelentős eltéréseket mutatnak. A korabeli orosz közönség úgyszólván egy másik filmet látott, amit már önmagában a két változat hossza közötti húszperces különbség is jelez.
A Csillagosok, katonák két verziója mellett megtaláljuk Kézdi-Kovács Zsolt Kamerával Kosztromában című, egykorú werkfilmjét, valamint a Filmintézet újonnan készített, hosszabb dokumentumfilmjét, amely Forgács Iván és Kodolányi Sebestyén munkája. Az előbbiből a forgatási helyszíneken túl megismerhetjük, hogyan dolgozott együtt a kétnyelvű, koprodukciós stáb, vagy épp milyen módon zajlott egy jancsói hosszúsnitt felvétele; az utóbbi az alkotás keletkezéstörténetével ismertet meg, részletesen elemezve a politikai közeget, a film készítésének egyes fázisait, utóéletét, Jancsó mellett megszólaltatva Kézdi-Kovács Zsoltot, Mészáros Mártát, továbbá a korszak szakértőit és a film több orosz színészét.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 933 átlag: 5.51 |
|
|
|
|