KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/január
FILMSZEMLE
• Zsugán István: A magyar film a világban 1979-ben Pécsi Játékfimszemle, 1980
• Dárday István: Töredékes összefüggések nagylátószögű optikával

• Jovánovics Miklós: Alászállás a közelmúlt poklába Bizalom
• Koltai Tamás: Szász Péternél mindig olyan jókat mondanak Hogyan felejtsük el életünk legnagyobb szerelmét?
• Lázár Ervin: Sorok az Égigérő fű plakátjának ragasztós oldalára
• András László: Szemtől szemben Tarkovszkijjal Tükör
• N. N.: Andrej Tarkovszkij filmjei
• Rubanova Irina: Miskin herceg a tiltott zónában Tarkovszkij Sztalker című filmjéről
• Császár István: Folytatható utószó Fellini Casanovájáról
• N. N.: Federico Fellini filmjei
FILMZENE
• Kocsis Zoltán: Kell-e a filmzene?

• Takács Ferenc: „Amerika kizöldülése” Hair
• Réz Pál: A sokértelműség csapdái Gondviselés
• Sándor Pál: „Közeli fotográfiát ne csináljanak rólam!” Interjú-részlet egy készülő Karády Katalin filmből
• N. N.: Karády Katalin filmjeiből
• Matos Lajos: agresSZÍV KINó
• Veress István: Az állatok válaszolnak
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Politikai lelkigyakorlat a Genfi-tó partján Nyon
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: A hiénák napja
• Gervai András: Koldus és kirlyfi
• Iván Gábor: Nada csoport
• Csala Károly: Spirál
• Schéry András: Konvoj
• Kapecz Zsuzsa: A dervis lerombolja Párizst
• Sólyom András: Kezedben a kulcs
• Bognár Éva: Férfiak nélkül
• Schéry András: Lidércnyomás
• Argejó Éva: Fierro fiai
• Iván Gábor: Meg kell ölni ezt a szerelmet
TELEVÍZÓ
• Illyés Gyula: A jövő mozija
• Mezei András: Csak ülök és kérdezek Beszélgetés Vitray Tamással
• Faragó Vilmos: Kortársak – adaptálva
• Kristóf Attila: A kabaré alkonya Humor a tévében 1.
• Gervai András: A Kunta Kinte-legendárium Gyökerek
• Honárkay Róbert: Hús, bőr, szeplő Ingmar Bergmanról
• Békés Tamás: A képernyő – tegnap
• Gombár Endre: A Tejút fiai
KÖNYV
• Bádonfai Gábor: Két évtized filmtörténete egy olasz napilap hasábjain
TELEVÍZÓ
• Hegedűs Tibor: Némi eligazítás, semmi több...
POSTA
• N. N.: „Minden számban legalább egy aktfotót” Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Az év játéka Az 1979-ben Magyarországon bemutatott legjobb külföldi filmek

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A sziget

Vaskó Péter

 

Még a dínó-időkben megkérdeztem egy barátomat, miről szól a Jurassic Park, mire megvakarta fejét, és azt felelte: „hát, futnak, aztán megállnak”. A meteor- és piromániás Michael Bay (Pearl Harbor, Armageddon) egész biztosan látta a Jurassic Parkot. A felszínen A sziget arról szólna, hogy gazdag amerikaiak (valószínűleg a pofátlanul olcsó kínai, orosz és kelet-európai szervkereskedelem és béranya-piac váratlan pangása miatt) méregdrágán klónokat neveltetnek egy, a gyanútlan bentlakók számára egészségügyi elkülönítőnek hazudott egészségügyi üzemben. Mégpedig acélból, hogy ha egy új Armani-ingtől kiakad a szívbillentyűjük, szétitták a májukat, esetleg, hogy hasukat ne csúfítsák terhességi csíkok, akkor ezeket a lombikból kiköpött hasonmásokat használják „pótalkatrésznek”.

Mindez a klóntörvények, őssejtvizsgálatok, köldökvér-mizéria idején igen csak aktuális téma, és aki már látott fehéregér hátából kinőtt emberi fület hallgatózni, az nem is veszi félvállról a dolgot. Nem úgy, mint effekt-mániás rendezőnk, aki úgy megijed a sokat ígérő alaphelyzettől, hogy miután gyorsan felmutat róla másfél tucat közhelyet (mindent láthattunk a Mátrixtól az Emlékmáson át a lengyel Szexmisszióig), és inkább csinál egy filmet a futásról.

Onnantól kezdve ugyanis, hogy a két szép eugenikában fogant és halvány színészteljesítményt nyújtó klón (Ewan McGregor és Scarlett Johansson) kitör a hermetikusan elzárt, fitness-paradicsomra emlékeztető, valójában ember-szétszerelő egészségházból, a film csupán a futásról és be nem fizetett autópályadíjakról szól. Minden lefutott kilométerre ugyanis másik 10 kilométernyi autós, motoros, légpárnás, MAGLEV-vasutas, dömperes vagy traktoros üldözés jut. A film maga olyan, mint hősei és a benne szereplő autók: gyors, hangos, szürke és jóvágású – éppen csak eddig az év legunalmasabb, drágából kihozott közhelyfilmje.

Hogy van-e a klónoknak lelke és egymásra talál-e a két kopipaszt hős, azért nem érdemes pénzt adni, tudjuk előre. Éppen ezért, feltéve, hogy valaki nem „A legócskább klisék inmájlájf” címmel készül szakdolgozatot írni (az összes kelet-európai béranya kezén nem tudnám megszámolni, hányszor mutattak nekünk alulról felfelé fényképezett, forgó rotorú helikopterből napfényháttérrel kiszálló kommandós kemény csávót), valamint jót akar magának és párjának, A sziget helyett inkább nézze meg még egyszer a Pofonok földjét, ellenkező esetben alapmű. Csalódás a köbön, küldje el rá ellenségeit!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/09 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8380


előző 1 következőúj komment

Csabi #3 dátum: 2005-09-08 22:12Válasz
Az még hátra van, de ha megnéztem majd írom a kommentet!
Csabi

Vaskó Péter #2 dátum: 2005-09-08 20:40Válasz
Kedves Csabi,
csalódottságom alapvetően abban gyökeredzett, amit te is említettél: hogy egy érdekesnek induló alaphelyzet után a film sokadszor leforgatott rutin hajszamozivá laposodott, ami pusztán rutinmunka, mégha valaki csípőből kezeli is a rutint. Épp az általad is említett klónmozi és lehetséges érdekességei tűntek el szinte teljesen. Az én szememben a Sziget egy eddig már ezerszer leforgatott (és ezután majd még ezerszer) üldözéses mozi sokszor lerágott kukoricacsutkája trendi téma celofánjába tekerve. Ami ennél is jobban fájt, hogy Buscemit milyen gyorsan kirendezték a filmből :( színészileg magasan verte a környezetét, hiába, nagy arc, na.
Nekem az akciómozival nincs bajom, sőt! A közhelyes megoldásoktól és hamis pátosztól viszont tüsszögni kezdek, és mi tagadás ezt a filmet végighapciztam :) (Persze mindenki másra és másként allergiás, és nálam, mi tagadás ez beütött, mint az orrba tömött parlagfű.)

De nézzük az ellenpróbát: a Pofonok földje tesztett neked?
Előzmény: Csabi #1

Csabi #1 dátum: 2005-09-08 20:00Válasz
Persze sokmindenben egyetértek a cikket illetően, ám mégis értetlenül állok a kritika előtt!
Miután megnéztem a filmet nekem az volt az első benyomásom, hogy "rég láttam már ilyen ütős mozit" és bár nagyon sok volt benne a HF-eket idéző jelenet (Hollywoodi Fos) alapvetően pozitív érzésekkel léptem ki a teremből. Sosem voltam az a nagy akciófilmes, sőt mindig is a filmes filmek (animáció nélkül) vonzottak! Ezért külön sajnálom, hogy tényleg túlakciózták a mozit, annak ellenére, hogy az alapötlet sztem kimondottam találó (és pont ezért az első fél óra bravúrosra sikerült). Hiányoltam hogy nem tett említést a kiváló filmzenéről, ami olyannyira a helyén volt, hogy a film tetőpontján majdhogynem kicsordult a könnyem látva a sok szabad klónt a sivatag közepén és nem is a kép (ami újfent forgott mint a Mátrixban), inkább az alatta futó zene miatt! A másik amit szintén nem árt figyelembe venni, az a műfaj maga, ugyanis még 1 olyan klónos filmet nem láttam ami akárcsak közelébe érne ennek a mozinak (pl a 6. napon, az 1. film amin bealudtam a moziban)
Összességében sajnálom, hogy így lehúzta a filmet (nem elsősorban a negatív kritika zavar, inkább tényleg ez a földbedöngölés), mert annak ellenére, hogy sok hibája van, egy kimondottan jól összerakott és szórakoztató mozi!
Üdvözlettel!
Csabi