KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/január
FILMSZEMLE
• Zsugán István: A magyar film a világban 1979-ben Pécsi Játékfimszemle, 1980
• Dárday István: Töredékes összefüggések nagylátószögű optikával

• Jovánovics Miklós: Alászállás a közelmúlt poklába Bizalom
• Koltai Tamás: Szász Péternél mindig olyan jókat mondanak Hogyan felejtsük el életünk legnagyobb szerelmét?
• Lázár Ervin: Sorok az Égigérő fű plakátjának ragasztós oldalára
• András László: Szemtől szemben Tarkovszkijjal Tükör
• N. N.: Andrej Tarkovszkij filmjei
• Rubanova Irina: Miskin herceg a tiltott zónában Tarkovszkij Sztalker című filmjéről
• Császár István: Folytatható utószó Fellini Casanovájáról
• N. N.: Federico Fellini filmjei
FILMZENE
• Kocsis Zoltán: Kell-e a filmzene?

• Takács Ferenc: „Amerika kizöldülése” Hair
• Réz Pál: A sokértelműség csapdái Gondviselés
• Sándor Pál: „Közeli fotográfiát ne csináljanak rólam!” Interjú-részlet egy készülő Karády Katalin filmből
• N. N.: Karády Katalin filmjeiből
• Matos Lajos: agresSZÍV KINó
• Veress István: Az állatok válaszolnak
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Politikai lelkigyakorlat a Genfi-tó partján Nyon
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: A hiénák napja
• Gervai András: Koldus és kirlyfi
• Iván Gábor: Nada csoport
• Csala Károly: Spirál
• Schéry András: Konvoj
• Kapecz Zsuzsa: A dervis lerombolja Párizst
• Sólyom András: Kezedben a kulcs
• Bognár Éva: Férfiak nélkül
• Schéry András: Lidércnyomás
• Argejó Éva: Fierro fiai
• Iván Gábor: Meg kell ölni ezt a szerelmet
TELEVÍZÓ
• Illyés Gyula: A jövő mozija
• Mezei András: Csak ülök és kérdezek Beszélgetés Vitray Tamással
• Faragó Vilmos: Kortársak – adaptálva
• Kristóf Attila: A kabaré alkonya Humor a tévében 1.
• Gervai András: A Kunta Kinte-legendárium Gyökerek
• Honárkay Róbert: Hús, bőr, szeplő Ingmar Bergmanról
• Békés Tamás: A képernyő – tegnap
• Gombár Endre: A Tejút fiai
KÖNYV
• Bádonfai Gábor: Két évtized filmtörténete egy olasz napilap hasábjain
TELEVÍZÓ
• Hegedűs Tibor: Némi eligazítás, semmi több...
POSTA
• N. N.: „Minden számban legalább egy aktfotót” Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Az év játéka Az 1979-ben Magyarországon bemutatott legjobb külföldi filmek

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A gödör

Nedbál Miklós

 

Egy lány rohan kétségbeesve, mocskos, szakadt ruhában, lábán lerongyolódott zokni. Menekül valami elől, zihálva megérkezik egy iskolába, ahol a telefonhoz rohan, de beleszólni már nem tud. Csak sikítani. Valami nagy titok lesz itt, gondolhatja a szakaavatott moziba járó. Titok van, de nem nagy durranás; a kereskedelmi híradókon felnövő tini-nemzedéknek ez semmi. A poént azért nem lövöm le. Megteszi ezt majd a főszereplő, Liz Dunn (Thora Birch az Amerikai szépségből), persze csak a film végén.

Nick Hamm több mint tíz évvel ezelőtt olvasta először Guy Burt A gödör után című regényét. Habár már akkor nagy hatással volt rá, a celluloidra való adaptálás még pár évet váratott magára. Hamm eleinte a színház világában mozgott, majd tévé drámákat készített. Első filmjét 1997-ben Martha Meet Frank, Daniel and Laurence címmel rendezte. A gödör forgatását 2000 nyarán kezdte. A filmben négy tinédzser egy második világháborús bunkerben tölt el pár napot brahiból, csupán a hecc kedvéért. A kijáratot valaki bezárja, aztán a dolgok kezdenek rosszra fordulni. Sőt, mintha figyelnék őket – vagy mégsem? A nagy titkot Liz pszichológusa próbálja kideríteni a lány egyre zűrösebb és érthetetlenebb elbeszélése alapján. A flash backekre épülő moziban más és más verziók peregnek, míg végül kiderül az igazság – ami csak odaát van. Mert a pszichológusnőn kívül senki nem tudja meg.

A film részben emlékeztethet Golding A legyek ura című regényére, de a ma oly’ népszerű Big Brother-érzés is felmerülhet a nézőben a bunkerben napokat eltöltő fiatalok láttán. Ennek köszönhetően A gödör valamivel több, mint egy átlagos tini-thriller, de nem sokkal. Csend és síri hullaszag. És még a pattogatott kukoricából is marad…


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/02 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2088