KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/január
FILMSZEMLE
• Zsugán István: A magyar film a világban 1979-ben Pécsi Játékfimszemle, 1980
• Dárday István: Töredékes összefüggések nagylátószögű optikával

• Jovánovics Miklós: Alászállás a közelmúlt poklába Bizalom
• Koltai Tamás: Szász Péternél mindig olyan jókat mondanak Hogyan felejtsük el életünk legnagyobb szerelmét?
• Lázár Ervin: Sorok az Égigérő fű plakátjának ragasztós oldalára
• András László: Szemtől szemben Tarkovszkijjal Tükör
• N. N.: Andrej Tarkovszkij filmjei
• Rubanova Irina: Miskin herceg a tiltott zónában Tarkovszkij Sztalker című filmjéről
• Császár István: Folytatható utószó Fellini Casanovájáról
• N. N.: Federico Fellini filmjei
FILMZENE
• Kocsis Zoltán: Kell-e a filmzene?

• Takács Ferenc: „Amerika kizöldülése” Hair
• Réz Pál: A sokértelműség csapdái Gondviselés
• Sándor Pál: „Közeli fotográfiát ne csináljanak rólam!” Interjú-részlet egy készülő Karády Katalin filmből
• N. N.: Karády Katalin filmjeiből
• Matos Lajos: agresSZÍV KINó
• Veress István: Az állatok válaszolnak
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Politikai lelkigyakorlat a Genfi-tó partján Nyon
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: A hiénák napja
• Gervai András: Koldus és kirlyfi
• Iván Gábor: Nada csoport
• Csala Károly: Spirál
• Schéry András: Konvoj
• Kapecz Zsuzsa: A dervis lerombolja Párizst
• Sólyom András: Kezedben a kulcs
• Bognár Éva: Férfiak nélkül
• Schéry András: Lidércnyomás
• Argejó Éva: Fierro fiai
• Iván Gábor: Meg kell ölni ezt a szerelmet
TELEVÍZÓ
• Illyés Gyula: A jövő mozija
• Mezei András: Csak ülök és kérdezek Beszélgetés Vitray Tamással
• Faragó Vilmos: Kortársak – adaptálva
• Kristóf Attila: A kabaré alkonya Humor a tévében 1.
• Gervai András: A Kunta Kinte-legendárium Gyökerek
• Honárkay Róbert: Hús, bőr, szeplő Ingmar Bergmanról
• Békés Tamás: A képernyő – tegnap
• Gombár Endre: A Tejút fiai
KÖNYV
• Bádonfai Gábor: Két évtized filmtörténete egy olasz napilap hasábjain
TELEVÍZÓ
• Hegedűs Tibor: Némi eligazítás, semmi több...
POSTA
• N. N.: „Minden számban legalább egy aktfotót” Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Az év játéka Az 1979-ben Magyarországon bemutatott legjobb külföldi filmek

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Parázs a szívnek

Benke Attila

Magyar, 2018. Rendezte: Vámos Zoltán. Szereplők: Szabó Erika, Viktor Balázs, Bezérdi Zoltán. Forgalmazó: Fantasy Film. 94 perc.

 

Az 1945 előtt népszerű melodráma és tragikus románc az évtizedek során kikopott a magyar mozikból, és az utóbbi években inkább romantikus komédiákban (Coming Out, Pappa pia, Kölcsönlakás) vagy szerzői filmekben (Viharsarok, Rossz versek, Virágvölgy) jelent meg a beteljesületlen szerelem problémája. A főállásban orvosként dolgozó Vámos Zoltán első nagyjátékfilmje, a Parázs a szívnek feleleveníti a tragikus románcok hagyományát, ám nem fogja visszahozni a műfajt a fősodorba.

A Parázs a szívnek egyik főhőse, Tamás az életet nagy kanállal habzsoló tehetséges színész, aki Rómeót játszaná Shakespeare klasszikus tragédiájának modernizált változatában, ám alkoholizmusa veszélybe sodorja karrierjét. Szíve választottja, Viktória sikeres és precíz orvos, aki konszolidált életet él, azonban a cselekmény elején magányos, és arra vágyik, hogy kikerüljön komfortzónájából. Kapóra is jönne neki új páciense, a kórházba került, arcátlanul nyomuló Tamás, de hiába izzik fel a szenvedély a két fiatal között, a szerelem parazsából képtelenek lobogó tüzet csiholni.

Vámos Zoltán szerelmi drámája potenciálisan érdekes: a főhősök gyorsan eljutnak az összeköltözésig, ezt követően pedig előjönnek leküzdhetetlen ellentéteik. Ám Vámos tipikus elsőfilmes hibát vétett: túl sok mindent szeretett volna belezsúfolni ebbe a történetbe. A tragikus románc szempontjából felesleges Tamás alkoholfüggősége, a szerelmesek személyiségkülönbsége önmagában megfelelő konfliktusforrás lenne egy párkapcsolati drámában. A rendező megkísérli megmagyarázni a függőséggel a két fiatal közös életének félresiklását, holott néhány jelenetben bebizonyosodott, hogy Viki nagyon nem érzi jól magát párja harsány baráti társaságában, illetve nem tudja elviselni a férfi szétszórtságát és flegmaságát sem, aminek nem sok köze van az alkoholizmushoz.

Hihetetlen már a kapcsolat kialakulása is: Viki egy-két jelenetben ellenáll, aztán három-négy jelenet múlva olyan könnyedén adja be a derekát, mintha csak Tamás korábbi buta barátnőihez lenne hasonló. A film helyzetén az sem javít, hogy a nőket adható-vehető hústömegnek kezelő férfihős azonosulásra alkalmatlan karakter. Ha még arról szólna a Parázs a szívnek, hogy ez az ember elindul a pozitív irányú változás útján, akkor más lenne a helyzet, de Tamás figurája a cselekmény előrehaladtával egyre taszítóbbá válik. Így nincs súlya a férfihős végső idegösszeomlásának sem, ami amúgy nem következik a legszívesebben csak lézengő, szerelmét is meggyűlölő karakter cselekmény elején felépített jelleméből.

Vámos Zoltán párhuzamos vágásokkal és előre utalásokkal próbálja izgalmasabbá tenni a filmet, ám a formanyelvi játékok nem képesek feledtetni a forgatókönyv súlyos logikai hibáit. A Parázs a szívnek legfeljebb a Vikit megformáló Szabó Erika szépsége és színészi alakítása miatt nézhető, egyébként méltán tűnt el a köztudatból a DVD-kiadásig.

Extrák: Így készült a film, eredeti előzetes.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/06 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14131