KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/január
FILMSZEMLE
• Zsugán István: A magyar film a világban 1979-ben Pécsi Játékfimszemle, 1980
• Dárday István: Töredékes összefüggések nagylátószögű optikával

• Jovánovics Miklós: Alászállás a közelmúlt poklába Bizalom
• Koltai Tamás: Szász Péternél mindig olyan jókat mondanak Hogyan felejtsük el életünk legnagyobb szerelmét?
• Lázár Ervin: Sorok az Égigérő fű plakátjának ragasztós oldalára
• András László: Szemtől szemben Tarkovszkijjal Tükör
• N. N.: Andrej Tarkovszkij filmjei
• Rubanova Irina: Miskin herceg a tiltott zónában Tarkovszkij Sztalker című filmjéről
• Császár István: Folytatható utószó Fellini Casanovájáról
• N. N.: Federico Fellini filmjei
FILMZENE
• Kocsis Zoltán: Kell-e a filmzene?

• Takács Ferenc: „Amerika kizöldülése” Hair
• Réz Pál: A sokértelműség csapdái Gondviselés
• Sándor Pál: „Közeli fotográfiát ne csináljanak rólam!” Interjú-részlet egy készülő Karády Katalin filmből
• N. N.: Karády Katalin filmjeiből
• Matos Lajos: agresSZÍV KINó
• Veress István: Az állatok válaszolnak
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Politikai lelkigyakorlat a Genfi-tó partján Nyon
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: A hiénák napja
• Gervai András: Koldus és kirlyfi
• Iván Gábor: Nada csoport
• Csala Károly: Spirál
• Schéry András: Konvoj
• Kapecz Zsuzsa: A dervis lerombolja Párizst
• Sólyom András: Kezedben a kulcs
• Bognár Éva: Férfiak nélkül
• Schéry András: Lidércnyomás
• Argejó Éva: Fierro fiai
• Iván Gábor: Meg kell ölni ezt a szerelmet
TELEVÍZÓ
• Illyés Gyula: A jövő mozija
• Mezei András: Csak ülök és kérdezek Beszélgetés Vitray Tamással
• Faragó Vilmos: Kortársak – adaptálva
• Kristóf Attila: A kabaré alkonya Humor a tévében 1.
• Gervai András: A Kunta Kinte-legendárium Gyökerek
• Honárkay Róbert: Hús, bőr, szeplő Ingmar Bergmanról
• Békés Tamás: A képernyő – tegnap
• Gombár Endre: A Tejút fiai
KÖNYV
• Bádonfai Gábor: Két évtized filmtörténete egy olasz napilap hasábjain
TELEVÍZÓ
• Hegedűs Tibor: Némi eligazítás, semmi több...
POSTA
• N. N.: „Minden számban legalább egy aktfotót” Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Az év játéka Az 1979-ben Magyarországon bemutatott legjobb külföldi filmek

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Mandela: Hosszú út a szabadságig

Pápai Zsolt

Mandela – Long Walk of Freedom – brit–dél-afrikai, 2013. Rendezte: Justin Chadwick. Szereplők: Idris Elba, Naomie Harris, Tony Kgoroge. Forgalmazó: Sony Pictures Home Entertainment. 142 perc.

Nelson Mandela karaktere Hollywoodban (Clint Eastwood: A legyőzhetetlen) és az európai játékfilmben is feltűnt már több ízben (Mandela, 1987, Endgame, 2009, The Color of Freedom, 2007), de ezek a művek inkább az élete egy-egy epizódját mutatták be, a teljes pályát feldolgozó veretes biopic 2013-ban készült el. A Mandela önéletírásán alapuló brit mű alkotói igyekeztek biztosra menni, eredeti dél-afrikai helyszíneken forgattak, népes szereplőgárdával, patikamérlegen kidekázott hollywoodi dramaturgiát és melodramatikus jelenetek sorát alkalmazva. A film a gyermekkorától élete zárófejezetéig – pontosabban elnöki ciklusának kezdetéig – tekinti át valóban heroikus tetteket végrehajtó hőse útját, és könnyfacsaró, horrorisztikus vagy éppen felemelő epizódok sorában pásztázza át a XX. század második felének egyik leginkább közismert és elsősorban a nyugati hírcsatornák által széltében-hosszában reklámozott szenvedéstörténetét, amit a mozgókép eszközeivel hasonlóképpen próbál exploitálni, mint ahogy a médiamunkások a maguk apparátusával tették annak idején. De éppen azért, mert semmit sem kockáztat, nem is nyújt maradandót a film, hiába kiválóak a színészei, makulátlan a technikai kivitelezése. A Hosszú út a szabadságig csupán annyiban különbözik a társdarabjaitól, azaz a műfajnak a polgárjogi küzdelmekre vagy nemzeti felszabadítási mozgalmakra egy nagy formátumú történelmi személyiség sorsán keresztül fókuszáló klasszikusaitól (Gandhi, Lincoln), hogy csipetnyit bombasztikusabb és hatásában sterilebb náluk. A legnagyobb gondja azonban, hogy a lényegbe csupán bele-belekap, a feketék és fehérek együttélésével kapcsolatos problémákat éppen csak karcolja.

Extrák: a rendező audiokommentárja, werkfilm és a mű megszületéséről szóló további kisfilmek, kimaradt jelenetek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/08 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11743