KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/január
FILMSZEMLE
• Zsugán István: A magyar film a világban 1979-ben Pécsi Játékfimszemle, 1980
• Dárday István: Töredékes összefüggések nagylátószögű optikával

• Jovánovics Miklós: Alászállás a közelmúlt poklába Bizalom
• Koltai Tamás: Szász Péternél mindig olyan jókat mondanak Hogyan felejtsük el életünk legnagyobb szerelmét?
• Lázár Ervin: Sorok az Égigérő fű plakátjának ragasztós oldalára
• András László: Szemtől szemben Tarkovszkijjal Tükör
• N. N.: Andrej Tarkovszkij filmjei
• Rubanova Irina: Miskin herceg a tiltott zónában Tarkovszkij Sztalker című filmjéről
• Császár István: Folytatható utószó Fellini Casanovájáról
• N. N.: Federico Fellini filmjei
FILMZENE
• Kocsis Zoltán: Kell-e a filmzene?

• Takács Ferenc: „Amerika kizöldülése” Hair
• Réz Pál: A sokértelműség csapdái Gondviselés
• Sándor Pál: „Közeli fotográfiát ne csináljanak rólam!” Interjú-részlet egy készülő Karády Katalin filmből
• N. N.: Karády Katalin filmjeiből
• Matos Lajos: agresSZÍV KINó
• Veress István: Az állatok válaszolnak
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Politikai lelkigyakorlat a Genfi-tó partján Nyon
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: A hiénák napja
• Gervai András: Koldus és kirlyfi
• Iván Gábor: Nada csoport
• Csala Károly: Spirál
• Schéry András: Konvoj
• Kapecz Zsuzsa: A dervis lerombolja Párizst
• Sólyom András: Kezedben a kulcs
• Bognár Éva: Férfiak nélkül
• Schéry András: Lidércnyomás
• Argejó Éva: Fierro fiai
• Iván Gábor: Meg kell ölni ezt a szerelmet
TELEVÍZÓ
• Illyés Gyula: A jövő mozija
• Mezei András: Csak ülök és kérdezek Beszélgetés Vitray Tamással
• Faragó Vilmos: Kortársak – adaptálva
• Kristóf Attila: A kabaré alkonya Humor a tévében 1.
• Gervai András: A Kunta Kinte-legendárium Gyökerek
• Honárkay Róbert: Hús, bőr, szeplő Ingmar Bergmanról
• Békés Tamás: A képernyő – tegnap
• Gombár Endre: A Tejút fiai
KÖNYV
• Bádonfai Gábor: Két évtized filmtörténete egy olasz napilap hasábjain
TELEVÍZÓ
• Hegedűs Tibor: Némi eligazítás, semmi több...
POSTA
• N. N.: „Minden számban legalább egy aktfotót” Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Az év játéka Az 1979-ben Magyarországon bemutatott legjobb külföldi filmek

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Idegen arcok

Sepsi László

Attack the Block – angol, 2011. Rendezte: Joe Cornish. Szereplők: John Boyega, Jodie Whittaker, Alex Esmail. Forgalmazó: SPHE. 84 perc.

Alig két évvel a zsánertársaihoz képest is kérlelhetetlenül konzervatív Harry Brown elkészülte után az Idegen arcok paradigmaváltást jelez a külvárosokban portyázó hoodie-k tömegfilmes reprezentációjában. Joe Cornish komikus elemeket sem nélkülöző szocio-sci-fijében az aljas utcák fiatalkorú elkövetői rajzfilmbe illő ágyútöltelékek helyett helyi hősökké lépnek elő, akiknek territoriális gondolkodásmódja és saját félelmüket palástoló agressziója az űrbéli majomszörny-invázió lehető legjobb ellenszerének bizonyul. Míg kezdetben a későbbi hősök által kirabolt ápolónő-tanonc biztosít azonosulási pontot, az UFO-offenzíva nyomán a hangsúly fokozatosan áttolódik a fegyvert ragadó utcakölykökre, hogy a „kisebbik rossz” retorikáján túllépve a fináléra már megdicsőülten várják a helyszínre természetesen késve érkező rendfenntartókat. Cornish nem hagyja, hogy a társadalmi áthallások elnehezítsék a filmjét – a szándékosan túlszínezett vizuális világ, a nem csak verbális szinten burjánzó popkulturális utalások és az olykor rajzfilmbe illő figurák is a valószerűség ellen dolgoznak, amely így távol esik az említett Harry Brown rögbrutál fogalmazásmódjától –, de eközben nyíltan lándzsát tör az eredeti címben szereplő háztömb lakói mellett, legyenek azok pár négyzetméteren nyomorgó dolgos tagjai a társadalomnak vagy jobb híján sikátorokban portyázó tizenévesek. Az Idegen arcok könnyed hangvétele ellenére is éles kritikát fogalmaz meg a többségi társadalommal szemben: ahogy saját közegükben domináns, de a nagy egészet nézve perifériára szorult hősei a filmnyitó tűzijátéknak is csak távoli szemlélői lehetnek, úgy a globális fenyegetéssel szemben is csupán ütközőként szolgálnak – amely felfog minden beérkező csapást, absztrakt alienektől a hatalom túlkapásaiig.

Extrák: három audiokommentár, melyekben Joe Cornish író/rendezőhöz hol a színészek, hol pedig a producerek csatlakoznak; werk; három kisfilm a kulisszatitkokról; kimaradt jelenetek; előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/12 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10894