|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziAnnaKránicz Bence
Anna – francia, 2019. Rendezte és írta: Luc Besson. Kép:
Thierry Arbogast. Zene: Eric Serra. Szereplők: Sasha Luss (Anna), Helen Mirren
(Olga), Luke Evans (Alex), Cillian Murphy (Miller), Alexander Petrov (Petyr).
Gyártó: EuropaCorp / Canal+ / OCS. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált. 119 perc.
Luc Besson karrierkezdete óta vonzódik a hatalmaskodó
férfiak ellen lázadó nőkhöz – elsősorban a filmjeiben, ám amint a Nikitát
játszó Anne Parillaud-val és a Jeanne d’Arcot megformáló Milla Jovovich-csal
kötött, válással végződő házasságai mutathatják, olykor az életben is. A
mindössze egy női névvel felcímkézett filmjei mára az életmű legmarkánsabb
egységét képezik, mennyiségi értelemben háttérbe szorítva a cinéma de look kritikailag oly nagyra
tartott, ám bő húsz éve lezárult szakaszt Besson pályáján. A szuperhősfilmes
trendre rácsatlakozó Lucy bemutatása
után a rendező meglepetten, bár talán elégedetten tapasztalhatta, hogy a #metoo-mozgalom révén Hollywood időközben
utolérte őt: az utóbbi pár évben az erős nők függetlenségi harcairól szóló
történetek számos műfajban a fősodorba kerültek.
A szovjet blokk összeomlása előtti vagy
poszt-hidegháborús miliőbe helyezett thrillerek különösen népszerűvé váltak,
ugyanis látványosan írják át a „bajba jutott nő” ősrégi sémáját. Az Atomszőkében, a Vörös verébben vagy A bűn
hálójában idevágó Soderbergh-opuszában éppen a kizsákmányolt és eredetileg
puszta eszközként – szex-, illetve gyilkoló gépként – használt nők képesek
átlátni a férfiak képviselte nagyhatalmak szövevényes játszmáit, fekete
özvegyekként szövögetve saját pókhálójukat két életveszélyes bevetés között. Az
orosz kettős, sőt hármas ügynököt hősszerepbe helyező Annában Besson ezt az újszerűen értelmezett „láthatatlan munkát”
idegőrlő kirakósként mutatja be felbontott időrendet alkalmazó, csavaros
elbeszélésével – ám az akcióesztétikáját tekintve idejétmúlt és egyéb téren is
teljesen ötlettelen rendezés miatt a hősnő nem tud igazán életre kelni. Hiába
kerekedik felül tartótisztjein, a gúzsba kötő rendezői kontroll alól nincs szabadulás
– szegény Anna megmarad pisztolyt szorongató Barbie-babának.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|