|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziA szavak erejeFekete Tamás
Sometimes
Always Never – amerikai, 2018. Rendezte: Carl Hunter. Írta: Frank Cottrell
Boyce. Kép: Richard Stoddard. Zene: Edwyn Collins és Sean Read. Szereplők: Bill
Nighy (Alan), Sam Riley (Peter), Alice Lowe (Sue), Jenny Agutter (Margaret),
Tim McInnerny (Arthur). Gyártó: Hurrican Films / Goldfinch Studios. Forgalmazó:
Cirko Film. Feliratos. 91 perc.
A
mogorva, önmagának való és mindenkitől elidegenedett apa és felnőtt, családos
fia útnak indul, hogy felkutassák a fiú eltűnt testvérét. Az így kezdődő
történetek általában nem sok meglepetést tartogatnak, nem csupán felépítésük,
de végkimenetelük is megjósolható – noha A
szavak erejében is jócskán akad kiszámítható pillanat, legalább annyi
váratlan fordulattal is megajándékoz minket. A forgatókönyvet író Frank
Cottrell Boyce eddigi munkáiban előszeretettel ábrázolt való életből vett, a
művészi önkifejezésük és kiteljesedésük révén végül személyes és családi
tragédiákat okozó alakokat. A Hillary és
Jackie zenész nővérpárosa, a Viszlát,
Christopher Robin Milnéje, vagy a Michael Winterbottom által rendezett Non-stop party arcok és a Bikatöke hőseinek életében végül
mindannyiszor megjelenik a fájdalom és a veszteség, miután valami igazán
jelentőset hoznak létre. Az A szavak
ereje főhőse pár lépéssel mögöttük jár: hétköznapi ember, aki művészi
álmokat nem dédelget, ám ő is teljességgel alárendeli magát egy tevékenységnek.
A scrabble-ben és ennek minél
tökéletesebbre csiszolt játékmódjában találja meg az élet értelmét, és egyben a
kulcsot mindenhez – így eltűnt fiához is a szókirakó segítségével vél utat
találni.
Boyce
leágazásokkal teli és váratlan irányokba építkező forgatókönyvét az első
játékfilmjével jelentkező Carl Hunter vitte vászonra. Képi világa Wes Andersont
idéző játékossággal teli és elidegenített, miközben előszeretettel választja el
egymástól szereplőit, és zárja scrabble-betűt idéző négyzetes keretbe, hogy
ezek a kis építőkockák egymás mellé kerülve végül mégis összeálljanak egy
jelentéssel bíró, személyes állítássá.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|