|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziA gyermekVajda Judit
The
Hole in the Ground – ír, 2019. Rendezte: Lee Cronin. Írta: Stephen Shields és
Lee Cronin. Kép: Tom Comerford. Zene: Stephen McKeon. Szereplők: Seána Kerslake
(Sarah), James Quinn Markey (Chris), Kati Outinen (Noreen), Simone Kirby
(Louise). Gyártó: Savage Productions / Bankside Films. Forgalmazó: ADS Service.
Feliratos. 91 perc.
A
horror műfaj mindig is szoros kapcsolatot ápolt a család motívumával, és a
gonosz által üldözött családoktól eljutott oda, amikor a család hordozza
magában a gonoszt. A hippi korszak traumája ihlette klasszikusok (Ómen, Az ördögűző) még csak azt vetették fel, hogy saját gyermekünk
szörnyeteg is lehet, a mai horrorfilmek viszont már beépítették magukba a XXI.
század tapasztalatait is: manapság a szülőség egyre többet követel, egyre
összetettebb, egyre túlgondoltabb, egyre nehezebb – és egyre gyakrabban kell
egy embernek (általában az anyának) egyedül boldogulnia.
Miközben
a tavalyi Örökség azt mutatta be,
milyen nehéz megvédeni saját magunktól a gyermekeinket, a 2016-os Démonok között 2-ben pedig az apa hiánya
majdnem ugyanolyan félelmetes volt, mint a szellem támadása, addig az ausztrál Babadook (2014) és a legfrissebb
anyahorror, A gyermek azt fogalmazza
meg, hogy a szeretett férj elvesztése milyen félelmetes élménnyé változtatja az
anyaságot. Míg azonban a Babadookban
a címszereplő rém volt a múltbeli tragédia, a feldolgozatlan gyász és az
egyedülálló anyaság szimbóluma, A gyermekben
az eleinte helikopterszülőként viselkedő anya (aki nemcsak azt tiltja meg
gyerekének, hogy kimenjen egyedül a kertbe, de még leskelődik is utána)
szemében saját fia válik félelmetessé – hogy a végére persze lelepleződjön az
igazi szörny is.
Az
ausztrál horrorszenzáció mellett az idei Mihez
(továbbá Junghoz és Platónhoz) is kapcsolódó alkotás kevés szereplővel és kevés
eszközzel dolgozik, igen finom jelzésekkel éri el, hogy higgyünk is, meg ne is
a főhősnőnek abban a kérdésben, hogy a fia nem is a fia. Az ugyancsak a Babadookot idéző epilógus pedig
rémségesen hitelesen fogalmazza meg, hogy a belőlünk táplálkozó vagy egyenesen
bennünk lakozó szörnyet le lehet ugyan győzni, de attól még az élet egyedülálló
szülőként sosem lesz könnyebb.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|