|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziAz eltűntekRoboz Gábor
The Vanishing – brit, 2018. Rendezte: Kristoffer Nyholm. Írta: Joe Bone és Celyn Jones. Kép:
Jorgen Johansson. Zene: Benjamin Wallfisch. Szereplők: Gerald Butler (James),
Peter Mullan (Thomas), Connor Swindells (Donald). Gyártó: Kodiak Pictures.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos.
101 perc.
Úgy tűnik, a
világítótornyos szigeteken játszódó kamarathrillerek mindenekelőtt férfi
figurák viszályának bemutatására kínálnak ideális helyszínt, legyen szó a finn Lärjungenről,
ahol egy zsarnoki toronyőr akar a saját képére formálni egy helyettesnek
betanuló fiút, a brit The Lighthouse-ról, ahol két meggyötört és eltérő
világnézetű fickó megy egymás agyára egy hatalmas vihar közepette, vagy a
szintén angol Az eltűntekről, amely ugyancsak valós történeten alapulva
jól ismert bűnfilm-szituációt dolgoz fel. A mind években, mind műfajokban mérve
nagy tévérendezői tapasztalattal bíró Kristoffer Nyholm (Gyilkosság, Tabu)
első egészestésében három férfi egy aranyrudakkal teli faládát talál a
munkahelyüket jelentő szigeten, és ez alapján még az is sejtheti a folytatást,
aki korábban csak a Vikander–Fassbender páros főszereplésével látott
világítótornyos filmet.
„A Flannan-sziget
rejtélye” néven elhíresült sztori, amely ihletett már verset, Doctor Who-epizódokat, Genesis-albumot,
sőt kamaraoperát is, a filmcím ismeretében falrengető meglepetéseket nem
tartogat – pláne a műfaj rajongói számára –, a dán rendező ugyanakkor kihozza
belőle, amit egy világtól elzárt helyszínen bonyolódó háromszereplős
cselekményből lehet. Az érzékeny fiatal srác, a családos középkorú és a
tragédia sújtotta idős férfi karakterei között is csak típusfigurákra
ismerhetünk rá, Nyholm filmje mégis egy hajszállal több tisztes iparos munkánál.
A rendező sikeresen elkerüli a kamarathrillerekre időnként jellemző
túlbonyolítottságot, és elállatiasodó pénzsóvárok szimpla vérengzése helyett
inkább arról a fajta bűntudatról mesél, amely minden más érzelmet képes
felülírni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|