|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziA belleville-i zsaruVarró Attila
Le
flic de Belleville – francia, 2018. Rendezte: Rachid Bouchareb. Írta: Marion
Doussot, Larry Gross és Rachid Bouchareb. Kép: Alain Duplantier. Zene: Éric
Neveux. Szereplők: Omar Sy (Baaba), Luis Guzman (Garcia), Biyouna (Zohra), Ériq
Ebouaney (Ladji), Diem Nguyen (Lin). Gyártó: Tessalit Productions / Davis
Films. Forgalmazó: Big Bang Média. Szinkronizált.
110 perc.
A belleville-i zsaru megszokottól ellenkező irányú remake-je, amely (látszólag) Eddie
Murphy sztárcsináló kultuszfilmjét igazítja francia szájízhez, A belleville-i zsaru halálos fegyvere 2.
– avagy állj, mert a mamám arab
címmel nem csupán közelebb állna a valósághoz és megspórolná a műsorújságoknak
a rövid szinopszist (alapszituáció, főhős, antagonisták, humoros mellékszál
kipipálva), de még a megcélzott műfajra is egyértelműen utalna. Omar Sy idei
multikulturális buddy movie-ja – a
bőséges hazai készlet helyett Bajkeverőtől
Balfácánig – a hollywoodi
zsaruverzióval próbálta tovább egyengetni a legnagyobb nemzeti sztár nemzetközi
karrierjét. A floridai helyszín, a hispano
színésztárs, a kínai barátnő és az orosz hússaláta találkozása a svédasztalnál
azonban nem szól másról, mint a sok évtizedes hazai komédia-hagyományok
ráerőszakolásáról a Beverly Hills-i zsarura,
amely annak idején nem csak Murphy géppuskaszájának és eleven dialógusainak
köszönhette időtálló sikerét, de annak az ellenállhatatlan pofátlanságnak is,
amellyel kifigurázta az „osztályok nélküli társadalom” amerikai önámítását.
A
veterán író-rendező Rachid Bouchareb éppen előző filmjében, a Két férfi a városban José
Giovanni-börtönballada kiváló amerikanizálásában (Two Men in Town) bizonyította, milyen pontosan és gazdagon
átültethető egy félévszázados banlieue-bűndráma
minden társadalmi zöngéjével együtt a kortárs Egyesült Államokba. A fordított
kísérlet tökéletes kudarca nem az alkotói tehetségtelenség példája, inkább azt
jelzi, hogy a gall filmipar szerint a nagyvilág kizárólag a
jellemkomikum-központú vígjátékaikra vevő, méghozzá minél sokszínűbb,
epizódikusabb és öntörvényűbb formában, hogy még a félanalfabéta pekingi
szakmunkástanulót is lekösse. Pedig a franciák mindig is lelkes mesterei voltak
az amerikai bűnmeséknek, az első James M. Cain adaptációtól (Az utolsó forduló) a sorra filmesített
Goodis-regényeken át a Halálos
szívdobbanásig – úgy tűnik, manapság Melville helyett csak Belleville-re
futja.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|