|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziA bűnösPethő Réka
Den
skyldige – dán, 2018. Rendezte és írta: Gustav Möller. Kép: Jasper Spanning.
Zene: Carl Coleman és Caspar Hesselager. Szereplők: Jakob Cedergren (Asger
Holm). Gyártó: Nordisk Film Productions / Spring. Forgalmazó: Vertigo Média. Szinkronizált. 85 perc.
A
klausztrofób, egy helyszínes thrillerek sikerének az a kulcsa, hogy fenn
tudja-e tartani az érdeklődésünket a játékidő teljes hosszára kizárólag a
szereplők közti párbeszéddel. Ezt a tematikát jellemzően párkapcsolati témákat
feszegető drámák (Blue Jay, A nő másik
arca, Tegnap éjjel) és thrillerek alkalmazzák sikerrel. A Locke-ot idéző A bűnös mindössze egyetlen (látható) szereplővel és két erős, bár
kiszámítható fordulattal is feszültséggel teli, izgalmas thrillert teremt. A
film másfél órája alatt mindössze egy rendőrségi segélyhívó vonal végén ülő tiszt,
Asger Holm látható. A férfihez befut egy hívás, amelyből néhány kérdés után
kiderül, a telefonáló nőt elrabolták, és miközben hívását azzal álcázza
elrablójának, hogy a gyermekét nyugtatja meg, igyekszik jelezni a rendőrségnek
a vészhelyzetet. A főhős igen-nem kérdésekkel próbál minél több információhoz
jutni a nő helyzetéről, majd a telefonban található GPS segítségével szerez pár
támpontot, ám a környéken járőröző rendőrök így sem tudják megtalálni a
mozgásban lévő járművet. Asger mégsem hagyja annyiban a dolgot, makacsul
mindent megtesz, hogy előrébb lépjen az ügyben – és mint fokról-fokra kiderül,
erre hivatástudatán túl személyes oka is van.
A dán
Gustav Möller első nagyjátékfilmje talán azért működik jól, mert a rendező
kiválóan eltalálta az arányokat a közeg megteremtésekor. Rögtön a film elején
ízelítőt kapunk belőle, milyen sajátos gondolkodást követel kizárólag hallás
alapján megítélni a vonal másik végén zajló helyzet súlyosságát: mint például a
sürgősen mentőt követelő lány hívásakor, akivel mindössze annyi történt, hogy
félrészegen elesett a biciklivel. Ahogy haladunk előre a történetben, a
szorongató érzés egyre erősebb lesz, és mind jobban várunk rá, hadd pillantsuk
meg végre, mi történik a telefon másik végén. De ahogy Asgernek, úgy nekünk sem
lesz erre lehetőségünk, ám így sem vesszük le a szemünket egy pillanatra sem a
vászonról.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|