|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziA jelenésVajda Judit
L’apparition – francia, 2018. Rendezte:
Xavier Giannoli. Írta: Jacques Fieschi és Marcia Romano. Kép: Eric Gautier.
Szereplők: Vincent Lindon (Mayano), Galatée Bellugi (Anna), Patrick d’Assumçao
(Borodin), Elina Löwensohn (Villeneuve), Alicia Hava (Meriem). Gyártó: Curiosa
Films. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos.
144 perc.
A
mostani francia filmdömpingben egyre rosszabb alkotások jutnak el hozzánk. Az
egy kaptafára készült érdektelen-humortalan romkomokhoz képest üdítő kivételt
jelent Xavier Giannoli alkotása – mert máshogy rossz, mint a közelmúltban
látott francia művek. A jelenés
súlyos dráma, amely a hit kérdését járja körbe. Főhőse egy francia riporter,
aki a legveszélyesebb háborús zónákban tevékenykedik, és az életveszélyes munka
során nemrégiben veszítette el egy közeli kollégáját. Ha tehát valakire ráférne
egy kis hit és vigasz, az épp Jacques Mayano, akit szinte karmikusan talál meg
egy vatikáni püspök, hogy felkérje: vezesse le azt a vizsgálatot, amit egy
fiatal lány ügyében folytatnak, akinek állítólag jelenése volt: egy
domboldalban alakot öltött előtte Szűz Mária.
A
film nyomasztóan lassú tempóban, több valós időben játszódó jelenetet
alkalmazva mutatja be a kihallgatást és az ehhez kapcsolódó eseményeket –
tévedünk, ha azt hisszük, ez valami izgalmas inkvizíciós tevékenység: valójában
egy hosszadalmas és körülményes hivatalos eljárás, amit a rendező vélhetően
azért tart olyan fontosnak ilyen részletességgel bemutatni, hogy átéljük azt az
utat, amin a hős keresztülmegy, és lássuk, honnan hova jut el a végére.
Ebben az útban azonban sokáig semmi érdekes nincsen; jellemzően másfél
óra is eltelik (a két és félórás játékidőből), amíg Giannoli eljut a központi
témához és felmutat egy bibliai áthallásokkal teli izgalmas történetet,
amelyben a Szűzanya többféle formában is megjelenik, Jacques-nak pedig el kell
választania az ocsútól a tiszta búzát, azaz kideríteni, melyik az igazi. Mivel
azonban ezt az izgalmas problémát az alkotó túl későn veszi elő, egyrészt már
nem tudunk azonosulni a szomorú szemű, mélabús újságíróval, másrészt a film nem
oda fut ki, ahova időhúzás nélkül kifuthatott volna – a katarzis így elmarad.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|