|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDCsak most kezdődikKovács Patrik
Just
Getting Started – amerikai, 2017. Rendezte: Ron Shelton. Szereplők: Morgan
Freeman, Tommy Lee Jones, Rene Russo. Forgalmazó: Bontonfilm. 91 perc.
Joggal
támad balsejtelmünk, ha egy filmet „eldugnak” a kíváncsi kritikusok elől,
mielőtt mozikba küldenék, márpedig a Csak
most kezdődik esetében nem előzte meg sajtóvetítés az amerikai premiert.
Sajnos a kész mű igazolja is rossz előérzetünket. Ron Shelton, a kilencvenes
évek tisztességes iparosa (Ilyen a boksz,
Zsákolj, ha tudsz!) másfél évtizedes szünetet követően ült újra a rendezői
székbe, ám visszatérése dicstelen: akárha korábbi kudarca, a Hollywoodi őrjárat szerényebb kivitelű
variációját látnánk. A Csak most kezdődik
két öregúr története: Duke (Morgan Freeman) valaha a maffia szennyesét
mosta, ám a tanúvédelmi program keretében új életet kezdett, s egy időseknek
fenntartott luxusotthon élére helyezték; ide érkezik meg Leo (Tommy Lee Jones),
a veterán FBI-ügynök, s nemcsak a lakók életét bolydítja fel, de a két férfi
egyúttal versengeni kezd egy szép, ám hűvös nő (Rene Russo) kegyeiért.
Shelton
meg sem próbálja kiaknázni a papírvékony történetben rejlő korlátozott
lehetőségeket, ehelyett minden terhet a színészek vállára helyez. Jones és
Freeman játéka azonban részben épp az elégtelennek bizonyuló rendezői
instrukciók miatt lesz nyögvenyelős, és a két nagyágyú mellé harmadikként
felsorakozó Russo is csak rutinalakításra képes. Ennél is súlyosabb probléma
azonban, hogy a film dramaturgiai szerkezete aránytalan. A Csak most kezdődik sehogyan sem akar elkezdődni: a rendhagyó
expozíció (mely az alapszituáció felvázolásán túl a főhősök rivalizálását is
elmélyíti) a játékidő bő kétharmadát teszi ki, a fennmaradó néhány perc pedig
kevésnek bizonyul a bonyodalmak kifejtésére (végül feltűnik a színen a maffia,
és Duke fejét követeli). Ugyancsak zavaró, hogy a cselekmény során rendszertelenül
cserélődnek a különböző műfaji minták: Shelton eleinte tétován lavíroz a
szerelmi komédia és a buddy movie keskeny határmezsgyéjén, majd néhány
szegényes látványvilágú akciószekvenciával zárja le a filmet. Mindez
hiányérzetet eredményez: a rendező elfelejti elvarrni nemcsak az érzelmi
szálat, de a két főhős kapcsolata is átláthatatlanul kusza marad, a végjáték
lomha autós üldözése pedig kiábrándító. Nemkülönben az, hogy Jones és Freeman,
valamint korosztályuk többi színésznagysága lassacskán már csak hasonló geronto-komédiákban
(Született gengszterek, Last Vegas, Vén
rókák) kaphat főszerepeket.
Extrák: Nincsenek.
Kovács
Patrik
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|