|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziRamen Shop – Ízek a múltbólBaski Sándor
Ramen Teh –
szingapúri-japán-fancia, 2018. Rendezte: Eric Khoo. Írta: Fong Cheng Tan és Kim
Ho Wong. Kép: Brian Gothong Tan. Zene: Kevin Mathews. Szereplők: Takumi Saito
(Masato), Seiko Matsuda (Miki), Jeanette Aw (Mei Lian), Tsuyoshi Ihara (Kazuo),
Mark Lee (Wee). Gyártó: Zhao Wei Films. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 89 perc.
A krumplileves lehet,
hogy csak krumplileves, de a ramen egészen biztosan több egyszerű ételnél, a
nemzeti és a családi identitás része. Ugyanez a szingapúri és a maláj bak kut tehről (sertésbordaleves) is
elmondható, ha pedig ez a két fogás fúzióra lép, akkor ott nem csak az ízek, de
a kultúrák is keverednek. A kortárs szingapúri film talán legfontosabb
alkotója, Eric Khoo kipróbált receptből dolgozott, amikor főhőse, Masato
önismereti útját gasztrokontextusba helyezte. A fiatal japán ramenséf apja
halála után Szingapúrba, rég elhunyt édesanyja hazájába utazik, hogy kiderítse,
mi elől menekültek el a szülei. A gyökerekhez visszatérés jegyében el akarja
lesni nagybátyjától a sertésbordaleves-főzés titkát, hogy utána ramennel
kombinálhassa. Úgy érzi, minden elkészített adag levessel a szülei emlékét
ápolja, és az ismerős ízek révén a gyerekkor idilljét is visszaidézheti. Utazása
egyben történelmi gyorstalpaló is, a nézővel együtt tudja meg, hogy szülei
megismerkedésének idejében a szingapúri-japán vegyesházasság tabunak számított,
anyját ezért ki is közösítette a családja. Masato missziója, hogy legalább
utólag megbékítse a még élő nagymamáját, akivel természetesen az ételben és a
főzésben találják meg a közös nyelvet.
A Ramen shopnak egyetlen olyan epizódja sincs, amely ne lenne
kiszámítható, de a pornófilmes dramaturgiához hasonlóan itt sem a szöveges
részekből kerülnek ki a money shotok,
hanem az éttermi és családi konyhákban játszódó forró pillanatok adják el a
produkciót. A főzésjelenetek természetesen maximálisan hitelesek, az étel
előkészítését dokumentáló közelik a főzőshow-k esztétikáját idézik, a
bemutatott fogásokat az elhangzó instrukciók nyomán akár a néző is
elkészíthetné odahaza. Masato kulináris kalandjait közben rendre flashbackek
akasztják meg, amelyek érzelmesnek szánt zongora-aláfestéssel a szülők
megismerkedésének és házasságának történetét mesélik el. Korábbi filmjeivel
ellentétben Khoo ezúttal enged a szentimentalizmus csábításának – talán az
egzotikus gasztromozikra mindig nyitott nemzetközi nagyközönség igényeire való
tekintettel –, és ha émelyítőek is néhol a hatásvadász fogások, a gyomrot
összeségében nem üli meg a film.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|