|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDMarshall – Állj ki az igazságért!Kovács Patrik
Marshall – amerikai, 2017. Rendezte: Reginald Hudlin. Szereplők: Chadwick Boseman, Josh Gad, Kate Hudson. Forgalmazó: Bontonfilm. 118 perc. Thurgood Marshall volt az első
afroamerikai jogász, akit a Legfelsőbb Bíróság tagjává választottak az Egyesült
Államokban. Jurátussága első éveibe repít vissza a Marshall – Állj ki az igazságért! című bírósági dráma. 1941-ben az
ifjú Thurgood (Chadwick Boseman) darázsfészekbe nyúl: egy polgárjogi szervezet
ügyvédjeként Connecticutba utazik és elvállalja annak a fekete szolgálónak,
Joseph Spellnek (Sterling K. Brown) a képviseletét, aki a vádak szerint
bestiálisan megerőszakolta jómódú gazdája feleségét, Eleanort (Kate Hudson),
majd gyilkossági kísérlettel tetézte vétkét. Marshallt végül hivatalosan
eltiltják az ügytől, helyét pedig egy tapasztalatlan kollégája, Sam Friedman (Josh
Gad) veszi át, akit hősünk titokban instruál a „súgólyuk” mögül. Kettejük
dacszövetségét ádáz próbák elé állítja a pert övező médiaszenzáció és a
fajgyűlölő helybéliek mérgező indulatai. A Marshall
alappillére egyébiránt épp szikár társadalomkritikája: sebészkés-pontossággal
mutatja be a korabeli Amerikában felgyülemlett pusztító előítéletességet.
Az
eljárás során a bíró cinkosan összekacsint az ügyésszel: az esküdtek önkényes
kiválasztásától a védelem bizonyításának tudatos gáncsolásáig terjed együttműködésük,
s mindez joggal kelt megütközést a nézőben, ugyanakkor a korszellem egyoldalú
ábrázolása bizonyos idő után fonák helyzetet teremt. A karakterek ugyanis
szélsőségesen polarizáltak, ráadásul túl látványosan szolgálják a progresszív
üzenetet: a legszebb virtusokat megtestesítő két főhős egy-egy kisebbségből
(fekete és zsidó) vétetett, míg a másik oldalon kizárólag rút lelkű és
becstelen fehér férfiak sorakoznak fel, ideértve a végül valódi áldozattá
nemesedő Eleanor agresszív férjét is. Néhány ideológiai indíttatású túlkapással
is találkozhatunk: az egyik jelenetben például Marshall párhuzamba állítja a
náci fajelméletet az Amerikában honoló rasszizmussal. Kissé merész
képzettársítás. Ráadásul a mellékhősök garmadája oly mértékben túlidealizálja a
címszereplőt, hogy az szinte már a hasonló tematikájú A komornyik elsöprő giccshurrikánjára emlékeztet.
Műfajilag
azonban csaknem kifogástalanul működik a Marshall:
a hangütés ugyan bátortalan, s a forgatókönyvíró kissé komótosan vázolja
Thurgood előéletét és az eset körülményeit, ám a tárgyalótermi szekvenciák
felépítése perfekt, a furfangos érvelések és a szilaj szócsaták közepette pedig
úgy érezhetjük, valódi modern gladiátorjáték zajlik a pulpitus előtti arénában.
A markáns képi világ (korhű díszletezés, kontrasztosan fényképezett éjszakai
jelenetek) már-már a film noir előtti tisztelgésként is tételezhető, a
szupersztár-várományos Chadwick Boseman pedig bámulatos alakítással
demonstrálja, hogy sokkal többre is képes, mint csillogó maskarában domborítani
egy gigantikus, de lélektelen álomgyári franchise aktuális epizódja kedvéért.
Extrák:
Nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|