|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziNyúl PéterFekete Tamás
Peter Rabbit – amerikai,
2018. Rendezte: Will Gluck. Írta: Beatrix Potter meséjéből Rob Lieber. Kép:
Peter Menzies Jr. Zene: Dominic Lewis. Szereplők: Domhnall Gleeson (Thomas),
Rose Byrne (Bea), Sam Neill (McGregor), Felix Williamson (Derek). Gyártó:
Columbia Pictures / Sony Pictures. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 95
perc.
Noha Nyúl Péter és
barátai csakhamar 120. születésnapjukat ünneplik, a majdnem két tucat könyv és
mintegy 45 millió eladott példány dacára mozis feltűnésükre egészen mostanáig
kellett várni – ami annak fényében kiváltképp furcsa, hogy megalkotójuk,
Beatrix Potter már 2006-ban saját életrajzi filmet kapott. Az angol vidék
veteményeseit dézsmáló kékkabátos kártevőt és népes családját az eddig jórészt
hollywoodi romantikus vígjátékairól ismert, a forgatókönyvet is jegyző Will
Gluck vitte vászonra, méghozzá nem ábrázolásmódjában, de környezetében,
figuráiban és konfliktusában is modernizálva.
A még az írónő által
megalkotott öreg McGregor gazda helyére annak fiatal unokaöccse lép, és ezzel a
nyulakkal való csatározásnak is új lesz a tétje: a kert helyett immár a csinos
szomszéd, a szerző mai alteregójaként feltűnő Bea törődésének és szerelmének
elnyerése a cél. A komputeranimált nyulak és az „igazi”, hús-vér színész vérre
menő küzdelme pedig egyúttal kétfajta adaptációs módszer küzdelme is az örökség
képviselőjének kegyeiért.
Noha az eredetileg bájos
és ártalmatlan mesék itt a Tom és Jerry
vég nélküli, durva kergetőzését idéző, sokszor kifejezetten erőszakos párbajjá
változnak, kerítésbe vezetett árammal és dinamitrudak egymásra halmozásával, Will
Gluck tehetségét és látásmódját dicséri, hogy nagy adag öniróniával képes
elővezetni meséjét, amely – akárcsak A
skarlát betűt újrahasznosító Könnyű
nőcske esetében – egyszerre reflektál irodalmi felmenőjére és
nyersanyagára. A Beatrix Potter-örökösnő képeit elnézve nyilvánvaló, hogy amit
látunk, csupán szándékoltan eltorzított és már-már a felismerhetetlenségig
összemaszatolt verziója az eredeti modellnek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|