|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDNovemberi gyilkosságPápai Zsolt
November Criminals –
amerikai, 2017. Rendezte: Sacha Gervasi. Szereplők: Ansel Elgort, Chloë Grace
Moretz, David Strathairn. Forgalmazó: Sony. 84 perc.
A Novemberi gyilkosság a kortárs amerikai coming-of-age-mozik
ambiciózus, jóllehet ellentmondásos darabja, egyszerre mentális utazásfilm és whodunit krimi, melyben a hollywoodi
titokdramaturgia európaias stíluskésztetésekkel – sőt: a klasszikus modernizmus
fogásaival – keveredik. A történet középpontjában az életmódváltozások
cunamiját elszenvedő, anyja halála, egy iskolatársa meggyilkolása, valamint
szüzességének elvesztése miatt gyerekemberből hirtelen felnőtté váló, végzős gimnazista,
Addison (Ansel Elgort – Baby Driver)
áll. A film az önemésztésének állomásait és a társa gyilkosa utáni nyomozásának
fordulatait mutatja meg, és különös hibridnek tűnik: mintha csak – mondjuk –
Gaál István Sodrásbanjának az elemei
keverednének a hollywoodi vigilante-movie-k, valamint a közelmúlt
kamaszthrillere, a Beépülve (2005)
motívumaival. Illetve nem keverednek, hanem kutyulódnak, az európaias és
hollywoodias inspirációk ugyanis alig-alig erősítik, sokkal inkább kioltják
egymást. Sacha Gervasi rendező – aki eleddig egyetlen ismert munkájában, a
2012-es Hitchcockban már megmutatta,
hogy mennyire nem ért az információk jó ritmusú adagolásához – rossz tempóban,
kapkodva vezeti elő a történetet, és közben csupán a retróhangulat tálalásában
következetes: a gyakran felcsendülő Bowie-dalok, a szereplők ruhái – a főhős
malaclopó nagykabátjától a szerelme, Phoebe (Chloë Grace Moretz – A leleményes Hugo, A védelmező) nyűtt
pulóvereiig –, továbbá a tárgyi világ elemei (az autók például) a
hetvenes–nyolcvanas éveket idézi meg. Végeredményben a Novemberi gyilkosság legfőbb kérdése nem az, hogy milyen kínokat
átélve érik felnőtté Addison, és még csak nem is az, hogy ki gyilkolta meg az
iskolatársát. Hanem hogy kinek is készült ez a film, mi lehetett a célcsoportja?
Extrák: Werkfilm.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|