|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziÉn, TonyaVajda Judit
I,
Tonya – amerikai, 2017. Rendezte: Craig Gillespie. Írta: Steve Rogers. Kép:
Nicolas Karakatsanis. Zene: Peter Nashel. Szereplők: Margot Robbie (Tonya),
Sebastian Stan (Jeff), Allison Janney (LaVona), Caitlin Carver (Nancy),
Julianne Nicholson (Diane). Gyártó: LuckyChap Entertainment / Clubhouse
Pictures. Forgalmazó: Vertigo Média. Szinkronizált.
119 perc.
A
2009-es Az informátor! óta több olyan
posztmodern életrajzi film született, amely Hős helyett Antihőst választott
központi figurául, akinek hajmeresztő, az emberi hülyeség magas fokáról
árulkodó kalandjait szatirikusan vagy a fekete komédia eszközeivel mutatta be.
A Wall Street farkasa, a Haverok fegyverben, az Arany és a Barry Seal után végre elkészült a szubzsáner egy női darabja is.
Tonya Harding korcsolyabajnok sztorijánál az alkotók keresve sem találhattak
volna jobbat, hiszen az már alapjáraton olyan durva, hogy annak idején az egész
világot megrázta. A vetélytársnője térdét eltörető olimpikonnak pedig nemcsak
az életpályája érdekes, hanem ellentmondásos személyisége is, ahogy a körülötte
található figurák is megérnek egy misét. Az elszánt és kőkemény, folyamatos
bántalmazásban élő Harding, rideg és szeretetlen anyja, erőszakos férje és
annak enyhe értelmi fogyatékos cimborája története pár éve talán nem
kerülhetett volna hollywoodi vászonra, de a jelek szerint lejárt a patetikus
életrajzi filmek kora.
A
fent említett művek közös tulajdonsága, hogy nevettetni is akarnak, és ennek
érdekében módosítanak a valóságon, sokszor csak ihletként nyúlva a hírhedt
figura életéhez. A valóság megváltoztatása az Én, Tonyában egyenesen vezérlőelvvé válik: az egész alkotásnak az
az ars poeticája, hogy nem létezik
egyetlen igazság, hanem mindenkinek megvan a saját maga igazsága. Erre a
játékidő során maguk a hősök hívják fel a néző figyelmét: tudomást sem véve a
negyedik falról folyamatosan kibeszélnek hozzánk, kommentálva a látottak
valóságtartalmát. Sajnos mindez leírva izgalmasabb, mint ahogy azt Craig
Gillespie rendező megvalósította. Az Én, Tonya legnagyobb erénye így a
címszerepet hozó Margot Robbie, aki a Suicide
Squad után ismét hatalmas lépést tett afelé, hogy levetkőzze az üres
szépség rátapadt köntösét.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|