|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziKutyákMargitházi Beja
Câini – román, 2016.
Rendezte és írta: Bogdan Mirică. Kép: Andrei Butica.
Zene: Codrin Lazar és Sorin Romanescu. Szereplők: Dragoş Bucur (Roman),
Gheirghe Visu (Hogas), Vlad Ivanov (Samir), Costel Caşcaval (Pila). Gyártó:
Argo Film / 42 Film / Bac Films. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 104 perc.
Tér és történet annyira
organikusan nő össze Bogdan Mirică elsőfilmjében, ahogyan
azt a kortárs román film olyan provokatív darabjában láthattuk utoljára, mint
Cristi Puiu sokszobás lakás-labirintusába beleírt történelmi-generációs
tablója, a Sieranevada. Ezúttal a
keleti, dobrudzsai végeken, a puszta közepén, békabrekegés és tücsökciripelés
közepette öklendez ki a mocsár egy bokából lerágott (!), bakancsos lábfejet;
gazdája kilétére sohasem derül fény, de tökéletes McGuffinnak bizonyul, hogy
megértesse: itt nem fogunk mindenre maradéktalan magyarázatot kapni, sőt.
Elvezet ugyanakkor néhány fontos szereplőhöz, mint a helyi rendőrfőnök, akinél
elmélyültebben és tárgyilagosabban kevesen tudnának egy vacsoravillával, sör
mellett megvizsgálni egy emberi maradványt, vagy a helyi pszichopata kiskirály
csicskásához, aki titokban rendőri besúgóként szivárogtat hiányos adatokat.
A Cannes-ban
Fipresci-díjjal méltányolt Kutyák
olyan nyers, szikár és ütős, mint a hely szelleme. Mirică
az összetett életérzések megragadása, a morbid helyzetek kiélezése és a színészvezetés
tekintetében is magabiztosan csatlakozik a jelentősebb román filmek által
kijelölt csapásirányhoz, de egyéni, alternatív útvonalat is sikerül kijelölnie.
Szerzői zsánerfilmjében az erősebb western- és halványabb thriller-elemeket az
első részben szinte teljesen kilúgozza a slow
cinema, miközben végigkövetjük a nagyapjától frissen megörökölt, kopár nagybirtokra
érkező bukaresti Romant a helyi erőviszonyok reménytelen kimatekozásában. Legszívesebben
eladná a területet, de a racionalista városi mentalitást eleve bukásra ítélő,
törvényen kívüli, posztkommunista senkiföldjén a szereplők fogyatkozó száma arra
figyelmeztet, hogy az már nagyon is másoké. Amit azonban a szűkkeblűen mért
információkkal és eseményekkel látszólag elveszítünk az első félidőben, azt az
egyre erősebb atmoszférában kapjuk vissza: mire az események felgyorsulnak, az
addigi üres járatok, enigmatikus karakterek és minimalista párbeszédek
olyannyira megtették hatásukat, hogy a forgatókönyvet is jegyző Mirică a felgyűlt feszültséget elemi erővel robbanhatja be a
katartikus fináléhoz.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 8 |
|
|
|
|