|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
Mozi6,9 a Richter-skálánBarkóczi Janka
6.9 pe scara Richter –
román-bolgár, 2016. Rendezte és írta: Nae Caranfil. Kép: Vivi Dragan Vasile.
Szereplők: Laurenţiu Bãnescu (Tony), Maria Obretin
(Kitty), Teodor Corban
(Apa). Gyártó: Cinema-Film H.I.P.
Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos.
116 perc.
Tony, a közepesen
tehetséges, mellőzött színész minden erejével a nagy kiugrásra készül.
Címszerepet kapott az Orfeusz és Euridiké történetéből készült bárgyú
musicalben, ahol a színházigazgató szeretőjéből lett hisztis primadonna mellett
végre megmutathatja, hogy mire képes. A próbák jól indulnak, de a férfi egyre
nehezebben tud a karrierjére koncentrálni, mert közben fenekestül felfordul a
magánélete. Feleségével egy kisebb földrengést követően új otthonba költöznek,
amit a depresszióval és önértékelési zavarral küzdő asszony rendez be. Míg
Kitty a feng shui előírásainak
megfelelően dekorálja a lakásban a „hírnév-sarkát”, a férj felfedezi, hogy nem
kötöttek túl jó üzletet, mert az épület szerkezete egy következő földrengést
már nem bírna ki. Az ingatlan mellett házasságuk alapjai is rogyadoznak, a
helyzetet pedig súlyosbítja, hogy váratlanul Tony rég nem látott apja is
feltűnik, aki náluk kíván tölteni néhány éjszakát.
Nae Caranfil (Közelebb a holdhoz, A többi néma csend)
filmje rutinból hozza a román újhullám minden stiláris erényét, emellett
azonban nem mutat sok eredetiséget. Kiváló színészek (Laurenţiu Bănescu, Maria
Obretin, Teodor Corban) replikáznak egymásnak a sokaknak ismerős kispolgári
helyzetekben, elrajzolt karakterek, finom irónia és remek dialógok
szórakoztatják a nézőt. A nőcsábász papa, a szerencsétlenkedő fiú és a
neurotikus feleség jeleneteit egy lehetséges természeti katasztrófa szürreális
képei lazítják, azonban a kettős szerkezet a film háromnegyedénél kifullad,
többé nem köti le a figyelmünket. Kevesebb fordulat, kevesebb mellékszereplő,
kevesebb álomkép ebben az esetben több lett volna, mert így bármilyen jókat
kacagunk is közben, a végére valahogy nem áll össze semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 7 |
|
|
|
|