|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziBezárvaSepsi László
Shut In – amerikai-kanadai-francia, 2016. Rendezte: Farren Blackburn. Írta:
Christina Hodson. Kép: Yves Bélanger. Zene: Szereplők: Naomi Watts (Mary),
Crystal Balint (Grace), Ellen David (Joan), Alex Braunstein (Aaron). Gyártó:
Transfilm / EuropaCorp / Lava Bear Films. Forgalmazó: Big Bang Media. Feliratos. 90 perc.
Az egyedülálló anyák a
horrorfilm hőstípusainak különösen veszélyeztetett csoportjába tartoznak. Ha
éppen nem valami soviniszta szatír (vagy akár maga az ördög) szagolja ki, hogy
nincs férfi a háznál, még akkor is szembe kell nézniük a családjuk
maradványaiban (általában egyke gyermek) megtestesülő múltbéli trauma
pszichológiai veszedelmeivel. A tematika klasszikusának számító Ördögűzőben nem volt kérdés, hogy Chris
MacNeil csak az egyház (és a patriarchátus) derék férfijaival szövetkezve
veheti fel a harcot a Gonosszal; ezzel szemben a Bezárva hősnőjének tortúrája elsősorban a függetlenedésért zajló
küzdelem, hiába lábatlankodik körülötte egy apapótlék pszichiáter és egy jó
partinak tűnő kérő.
A The Babadookhoz hasonlóan itt is egy halálos kimenetelű autóbaleset
kezdőpont, amely után az egyre labilisabb elmeállapotú özvegy félreeső házikójukban
magára marad mozgásképtelen mostohafiával, de a többértelmű klausztrofób téboly
színrevitele helyett a Bezárva inkább
az egyszerűbb megoldások felé húz, idővel lazítva a szívszorító anyaportrén,
végül pedig menthetetlenül átadva a teret a fantáziátlan kergetőzésnek. Bár a
külvilágtól elzárt otthonban zajló csiki-csukival Farren Blackburn filmje
megfeneklik az ezerszer látott ijesztgetések szintjén, a pubertáskori
gyereknevelés kínjainak felidézésével olykor mégis szert tesz némi egyediségre.
A bezárva/kizárva érzelmi elidegenedésre utaló szójátékától az „egész nap a gép
előtt ül” tapasztalatának morbid újragondolásáig a Bezárva könnyedén kiteszi az egyenlőségjelet a kamaszkori
szülő-gyerek konfliktusok és a szűk térben játszódó horror közé: hiszen
mindkettő azzal kezdődik: „mintha egy idegen lenne a házamban”.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 5 |
|
|
|
|