|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziA modellVarró Attila
The
Model – dán-svéd, 2016. Rendezte és írta: Mads Matthiesen. Kép: Petrus Sjövik.
Szereplők: Maria Palmer (Emma), Ed Skrein (Shane), Charlotte Tomaszewska
(Zofia), Yvonnick Muller (André). Gyártó: Zentropa / Film Vast. Forgalmazó:
Vertigo Média Kft. Feliratos. 105
perc.
Kábé
példátlan, hogy egy héten belül két azonos nemzetiségű és tematikájú film
kerüljön bemutatásra a honi artmozi-hálózatban, ám számos hasonlósága ellenére
a szintén „vidéki kislány mélyrepülése a kíméletlen divat-metropoliszban”
alapsztorijú Neon démon flitteres
szerzői ámokfutásával, Mads Matthiesen életszagúbb Modell-je sokkal jobban megragadható a dán rendező előző (egyben
első) filmje, a nálunk is bemutatott Teddy
mackó segítségével. Noha a Thaiföldön szerelmet kereső kivénhedt testépítő
csendes epizódokból felhúzott anya-fiú drámája után a tizenéves Emma fájdalmas
szárnypróbálgatásai a párizsi divatfotó-világban hagyományos szerelmi
téboly-thrillerben mondják fel a szokásos tanmesét, a Rút kiskacsából Fekete hattyúvá
alakuló hősnő hajszálra ugyanazt a kegyetlen ellentmondást képviseli (az életét
külső megjelenésére építő testkép-mutató szüntelen szorongása és
önbizalomhiánya) és pontosan ugyanazzal a konfliktussal kénytelen megbirkózni
(kóros kötődés a belső biztonság illúzióját kínáló élettárshoz).
Matthiesen
szemében láthatóan nincs sötétebb ellenfél a bámész nézői tekinteteknél,
szegeződjenek a hősnőre kamera-objektíven vagy fürdőszobai kulcslyukon
keresztül – a hamis tükrüknek való megfelelési kényszer alakít hétköznapi
emberekből csupaizom vagy csontsovány testű színtiszta fikciót, készteti őket
csalásra és hazugságra, de legfőképpen érzelmi függőségre a fikciót tápláló
házizsarnoktól. Már ezért is furcsa, hogy második filmjére maga a szerző is
átállt a sötét oldalra: míg túlsúlyos, kissé esetlen Teddy mackója szűkszavúságával és tétlenségével is hiteles, pontos,
sőt empatikus portrét kínált, a nyüzsgő divatvilágban fordulatról fordulatra
ráncigált Modell nem több csupa ín és
ideg, csont és bőr klisékollekciónál – kamerás teremtője kezében eltűnt minden
fogható róla, maradt a puszta freak-show.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 10 átlag: 6 |
|
|
|
|